عنوان پایاننامه
ارایه یک مدل بهینه سازی جدید برای زنجیره تامین حلقه بسته با در نظر گرفتن عوامل زیست محیطی
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2709;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64399
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مرداد ۱۳۹۳
- دانشجو
- محمدمهدی صفار
- استاد راهنما
- حامد شکوری گنجوی
- چکیده
- با گسترش و تشدید فضای رقابتی در دنیای امروزی، مدیریت زنجیره تأمین به یکی از مسائل اساسی پیش روی بنگاههای اقتصادی تبدیل شده است؛ به طوری که تمامی فعالیتهای سازمان ها را به منظور تولید محصولات، بهبود کیفیت، کاهش هزینهها و ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان تحت تأثیر قرار میدهد. از طرفی با افزایش حجم گازهای گلخانه ای و آلاینده ها، مدیران سازمان ها و محققان در پی طراحی و راه اندازی شبکه هایی برآمدند که علاوه بر بهینه سازی اقتصادی تمرکز ویژه ای بر عوامل زیست محیطی و کاهش آلاینده ها در تمامی بخشها داشته باشد. در این پژوهش یک شبکه زنجیره تأمین چند لایه ای، چند محصولی و چند دورهای با بازگشت محصولات مورد بررسی قرار می گیرد. ریسکهای عملیاتی به صورت خرابی در قسمت تأمین کنندگان و کارخانه در نظر گرفته شده است. مدل ریاضی، تأمین کنندگان مناسب را بر اساس معیارهایی مانند قیمت فروش، متوسط خرابی و هزینههای حمل و نقل انتخاب میکند. از اهداف اصلی مدل، تشخیص بهینه تکنولوژی تولید، تعمیر و بازیافت و میزان خریداری ماشین ها با تکنولوژی های مورد نظر، مکان یابی تسهیلات، تخصیص بهینه تولید محصولات به ماشینها است، تا تعادل مناسبی بین هزینه و میزان انتشار گازهای آلاینده برقرار شود. همچنین تصمیم-گیری در مورد انتخاب تکنولوژی های مناسب در قسمت های تولید، تعمیر و بازیافت به گونه ای است که بتواند یک توازن مناسب بین هزینهها و انتشار گازهای آلاینده بوجود آورد. در این پژوهش پارامترهایی که دارای عدم قطعیت هستند با رویکرد فازی مدل سازی شده اند. مدل فازی با استفاده از روش خیمنز به مدل قطعی کمکی تبدیل شده و برای حل مسأله، از روشهای اپسیلون محدودیت در اندازه های کوچک و الگوریتم تکاملی دیفرانسیلی چندهدفه برای اندازه های بزرگ استفاده شده است. لغات کلیدی: زنجیره تأمین بازگشتی، انتشار گاز CO2، عدم قطعیت، طراحی شبکه زنجیره تأمین و الگوریتم تکاملی دیفرانسیلی چند هدفه.
- Abstract
- The environmental changes caused by industrial activities has spurred a big interest in designing supply chains network considering environmental issues such as CO2 emission. The importance of accounting for uncertainty and risk in closed-loop supply chain networks spurs a significant interest between researchers and practitioners to develop an appropriate decision making tools to cope with these issues in such networks. For designing a supply chain regarding environmental impact under uncertainty of input data and to cope with the operational risks, this paper proposes a multi objective possibilistic optimization model. The proposed model minimized traditional cost such as cost of products shipment, purchasing machines and moreover, it minimizes the environmental impact and strike a balance between the two objective functions. Furthermore, in order to solve the proposed multi objective fuzzy mathematical programming model, an interactive fuzzy solution approach is applied. Numerical experiments are used to prove the applicability and significance of the developed possibilistic programming model and the usefulness of the applied hybrid solution approach. For solving large size problem the Multi Objective Differential Evolutionary algorithm (MODE) is applied. Keywords: Reverse Supply Chain, CO2 Emission, Uncertainty, Supply Chain Network Design, Multi Objective Differential Evolutionary Algorithm.