عنوان پایاننامه
مدل سازی وشبیه سازی شبکه بانکداری الکترونیکی در سطح تراکنش
- رشته تحصیلی
- مهندسی برق-کنترل
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2469;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63675
- تاریخ دفاع
- ۲۵ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- سهیلا کریمی
- استاد راهنما
- بابک نجاراعرابی
- چکیده
- به منظور بررسی و تحلیل رفتارهای مختلف شبکه بانکداری الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین شبکههای ارتباطی موجود نیاز به ایجاد مدل مناسب از شبکه است. داشتن مدل مناسب امکان تحلیل پایداری شبکه، تحلیل فیدبک مثبت ایجاد شده در شبکه، بررسی تاثیر پارامترهای اساسی بر شاخصهای کیفی شبکه و کنترل طول صف و جلوگیری از بروز تراکم در شبکه را فراهم میآورد. در این پایاننامه مدلسازی شبکه بانکداری الکترونیک در سطح تراکنش با هدف بررسی تاثیر شاخصهای کیفی اجزا و پارامترهای شبکه بر دسترسپذیری حس شده توسط کاربر صورت گرفته است. مدلسازی در سطح تراکنش بدون درگیر شدن با مسایل زیرساختی شبکه بانکداری الکترونیک امکان بررسی شاخصهای کیفی شبکه را فراهم میآورد. مدلهای پایه اجزای اصلی زنجیره انجام تراکنش در شبکه پرداخت الکترونیک در محیط تابع اس متلب مدلسازی شده است و مدل فضای حالت دینامیکی از اجزا ایجاد شده است. این اجزا شامل صف کاربران پشت خودپرداز، رفتار درخواست مجدد و رفتارهای بیصبرانه مشتریان پشت خودپرداز، درگاه پرداخت الکترونیک (خودپرداز)، سوییچ پرداخت الکترونیک، سامانه متمرکز بانک و شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی (شتاب) است. شاخصهای کیفی اجزا شامل دسترسپذیری، فاصله زمانی بین دو خرابی، متوسط زمان تعمیر، ظرفیت، زمان پاسخ و پارامترهایی مانند سقف زمان پاسخ از جمله مواردی است که در مدلسازی اجزای شبکه پرداخت الکترونیک در نظر گرفته شده است. شبیهساز توسعه داده شده دارای رابط کاربر مناسب است که کاربر میتواند به راحتی سناریوهای مختلف شبیهسازی را در آن تعریف کند. تستهای صورت گرفته نشان میدهد که این نرمافزار قابلیت شبیهسازی شبکه با 5000 خودپرداز، 30 سوییچ پرداخت و 5000 تراکنش ورودی به شبکه را بر روی یک کامپیوتر معمولی دارد. از دیگر دستاوردهای این پروژه ارایه مدل تحلیلی مناسب به منظور ارزیابی معیارهای غیرعملکردی دسترسپذیری حس شده توسط کاربر و نرخ تراکنشهای بازگشتی است. از جمله تحلیلهای صورت گرفته مبتنی بر مدل ایجاد شده از شبکه پرداخت الکترونیک، بررسی پایداری شبکه پرداخت الکترونیک و فیدبک مثبت ایجاد شده در هنگام خارج از سرویس شدن یکی از اجزای شبکه است. مساله دیگر تعیین مناسب پارامتر سقف زمان پاسخ سوییچهای پرداخت الکترونیک است. از جمله تحلیلهای دیگر انجام شده در این پایاننامه، بحث کنترل طول صف و ارایه راهحلی برای جلوگیری از تراکم در شبکه است. واژههای کلیدی: مدلسازی و شبیهسازی، شبیهساز، شبکه پرداخت الکترونیک، میانگین زمان تعمیر، فاصله زمانی بین دو خرابی، دسترسپذیری حس شده توسط کاربر، فیدبک مثبت، تراکنش بازگشتی، مغایرت مالی، سقف زمان پاسخ، ازدحام.
- Abstract
- In order to analyze the different behaviors of electronic banking network as one of the most important communication networks, developing an appropriate model of the network is necessary. Analyzing network behavior such as stability analysis, evaluating positive feedback created in network, examining the effect of network basic parameters on qualitative characteristic of network, queue length control and preventing congestion in network are some of the functional aspect of the model. In this thesis, electronic banking network has been modeled and simulated to evaluate the effect of the component’s qualitative characteristic and network parameters on user perceived availability. Transaction-level modeling without engaging with electronic banking network infrastructure issues provides an opportunity to evaluate the network performance. Basic models of main components of electronic payment network transaction chain have been modeled using MATLAB S-Function and dynamical state space model of components has been created. These components include ATM queue, retrial and impatient behavior of customers, electronic payment gateway (ATM), electronic payment switch, core bank, and interbank information exchange network (shetab). Qualitative characteristics including availability, mean time to failure, mean time to repair, capacity, response time and timeout have been considered in the modeling of electronic payment network components. Developed simulator has a suitable user interface that this graphical interface provides the user with the ability to define different simulation scenarios. Simulation tests indicate that the software can simulate a network with 5000 ATM, 30 payment switches and 5000 input transaction on an ordinary PC. Other achievements of this study are providing an analytical model to evaluate the network’s non-functional criteria such as user perceived availability and reversal transaction rate. Evaluation of electronic payment network stability and positive feedback created when one of the components is out of service is one of the important analysis conducted using the proposed electronic payment network model. Another issue is to determine appropriate timeout for e-payment switches. Other analysis performed in this thesis is the control of queue length and proposing solutions to avoid congestion in the network. Keywords: Modeling and Simulation, Simulator, Electronic Payment Network, Mean Time to Repair, Mean Time to Failure, User Perceived Availability, Positive feedback, Reversal Transactions, Financial Discrepancy, Timeout, Congestion.