عنوان پایان‌نامه

ارائه روشی برای استخراج خلق کاربر هنگام کار با رایانه



    دانشجو در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه روشی برای استخراج خلق کاربر هنگام کار با رایانه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2689;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68842
    تاریخ دفاع
    ۱۱ شهریور ۱۳۹۳

    استخراج خودکار وضعیت عاطفی کاربران، نقش به سزایی در افزایش کارایی سیستم‌های هوشمند، بویژه سیستم‌هایی که در تعامل با کاربران هستند دارد. بدین منظور، تا کنون روش‌های مختلفی جهت مجهز سازی سیستم‌ها، به قابلیت شناسایی شخصیت و هیجان ارائه شده است. در مقابل، تا کنون تلاش کمی در رابطه با خودکار سازی فرایند شناسایی خلق شده؛ این در حالی است که نیاز به چنین سیستمی، جهت هوشمند ساختن کامل تر سیستم‌ها، به شدت احساس می‌شود. مطلوب آن است که تشخیص خودکار وضعیت عاطفی کاربران، با روش‌هایی کم هزینه و بدون ایجاد مداخله در کار آن‌ها، انجام شود. غالب روش‌هایی که تا کنون جهت بازشناخت خلق ارائه شده‌اند، بسیار هزینه بر بوده و عموماً مداخله زیادی در روند کاری افراد، ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، پیاده‌سازی این روش‌ها دشوار بوده و محدود به شرایط آزمایشگاهی هستند. در این پایان نامه، راهکاری جهت رفع این نیاز ارائه داده، و برای پیاده سازی آن دو روش مختلف، قابل اعمال به شرایط مختلف ارائه دادیم. در روش اول، که نیاز به زمان طولانی‌تری نسبت به روش دوم دارد، با مشاهده کاربران، و ثبت هیجان‌هایی که در چهره خود بروز می‌دهند، و سپس استخراج هیجان‌هایی که رخدادی بیشتری از سایر هیجان‌ها دارند، به تشخیص خلق می‌پردازیم. در روش دوم، با به کارگیری یک روش القاء هیجان، زمان مورد نیاز را کوتاه می‌کنیم. در این روش، خلق را به عنوان عاملی در نظر می‌گیریم که بر روی میزان شدت بروز هیجان‌ها تأثیر می‌گذارد. برای بررسی روش‌های پیشنهادی، سه آزمون مختلف طراحی و اجرا شده است. نتایج نشان می‌دهد که راهکار ارائه شده، با قابلیت بالایی راهگشای مساله است. هر دو روش پیشنهاد شده در این پایان‌نامه، به نسبت سایر روش‌ها کم هزینه بوده، و به سادگی قابل پیاده‌سازی می‌باشند. علاوه بر این، در مقایسه با سایر روش‌های کم‌هزینه مشابه، دقت بسیار بالاتری دارند. کلمات کلیدی: خلق، استخراج خودکار، هیجان، چهره، پردازش عاطفی، تعامل انسان با رایانه.