عنوان پایاننامه
طراحی الگوی بکارگیری یادگیری های غیر رسمی برای پرورش مدیران منابع انسانی در سازمان های بزرگ کشور
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی- مدیریت منابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001872;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65586
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- سمیه زراعت کار
- استاد راهنما
- حسن زارعی متین, قنبر محمدی الیاسی
- چکیده
- هدف از انجام این پژوهش بر اساس روش های آمیخته اکتشافی، طراحی و آزمون الگوی بکارگیری یادگیری های غیر رسمی برای پرورش مدیران منابع انسانی است. به این منظور، پس از مطالعه پیشینه پژوهش، نخست با استفاده از رویکرد روایتی و به اتکای تحلیل مصاحبه های عمیق انجام شده با 10 نفر از مدیران، مشاوران و کارشناسان خبره منابع انسانی در سازمان های بزرگ کشور در ارتباط با تجربه موفق آنها در زمینه طراحی و پیاده سازی یکی از سیستم های منابع انسانی، الگوی بکارگیری یادگیری های غیر رسمی برای پرورش مدیران منابع انسانی کشف و سپس یافته ها به صورت مجموعه ای از قضایا تدوین و در قالب مدلی از روابط علی ترسیم گردید. در مرحله دوم، مدل طراحی شده در سطح 320 مدیر، مشاور و کارشناس منابع انسانی در سازمان های بزرگ کشور به صورت کمی آزمون شد. نتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان داده است که هفت مقوله (منبع) یادگیری شناسایی شده در بخش کیفی، به ترتیب اولویت استفاده در این جامعه آماری عبارتند از: یادگیری از طریق تعامل با افراد خبره در حوزه منابع انسانی، یادگیری از طریق درگیر شدن در پروژه های تخصصی منابع انسانی، یادگیری از طریق مطالعه منابع انتشاراتی- دانشگاهی، یادگیری از طریق مشارکت در فعالیت های تیمی، یادگیری از طریق بهره گیری و الگوبرداری از منابع و تجارب برتر، یادگیری از طریق نشر تجربیات و یاد دادن آنها به دیگران و یادگیری از طریق شرکت در همایش ها و دوره های آموزشی. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد که الزامات سازمانی– مدیریتی و ویژگی های شخصیتی – رفتاری افراد بر بکارگیری یادگیری غیر رسمی تأثیر مثبت دارد؛ همچنین بکارگیری یادگیری غیر رسمی در سازمان برای سازمان، واحد منابع انسانی و فرد دارای پیامدهای مثبتی است.
- Abstract
- The aim of this study based on the exploratory mixed method is design and test the model of utilization informal learning in order to development of human resource managers.To this end, after study of literature, first by using a narrative approach, with depth interviews conducted with10 HR managers, consultants and experts in large organizations, Associated with successful experiences in the design and implementation of human resource systems, discovered the model of utilizing of informal learning methods of HR managers. Secondly, the model is tested between 320 HR managers, consultants and expert in large organizations. Friedman test results have shown that the seven categories(source) identified in the qualitative study, in order of preference in the target of population are: Learning through interaction with experts in the field of human resources, learning through engaging in HR specific projects, learning through study resources of publishing, Learning through participation in team activities, learning through the use of resources and best practices, Learning through publication of experiences and teaching them to others and learning by participating in conferences and training courses. Results of structural equation modeling indicated that the requirements of organization- managerial and personality traits of individuals has a positive effect in the use of informal learning. The use of informal learning has the positive consequences for the organization, human resources department, and the individuals. Keywords: informal learning, development, human resource managers