بررسی رفتار لرزهای پلهای بتن مسلح مورب دارای قوس در پلان
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - سازه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1979;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65592
- تاریخ دفاع
- ۱۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- محمد جعفرکریمی
- استاد راهنما
- محمد خان محمدی
- چکیده
- این تحقیق به بررسی رفتار لرزهای پلهای بتنآرمهی کج دارای قوس در پلان میپردازد. برای این منظور، 32 مدل پل با زوایای کجی مختلف و شعاعهای قوس متفاوت به دو صورت خطی و غیرخطی مدلسازی شد. پلها در تکیهگاه به ستونها پیوسته بوده و در قسمت کولهها بر تکیهگاه الاستومری تکیه دارند. طول پل، ارتفاع پایهها، قطر ستونها و تعداد دهانهها در همهی مدلها ثابت فرض شد و کمیت متغیر، شعاع قوس و زاویهی کجی در نظر گرفته شد. در روند مدلسازی، مدل دقیقی از رفتار کوله و تکیهگاه الاستومری به همراه بقیهی اجزای پل به کار گرفته شد. مدلها تحت تحلیلهای طیفی خطی و تحلیلهای غیرخطی تاریخچهی زمانی قرار گرفتند. تحلیل تاریخچهی زمانی با استفاده از 12 رکورد مختلف در دو سطح MCE و DBE انجام گرفت و برای بررسی دقیقتر اثر زاویهی اعمال شتاب زمین، هر دو تحلیل طیفی و تاریخچهی زمانی در زوایای مختلف به مدلها اعمال شدند و ماکزیمم پاسخ مدلها در نظر گرفته شد. در این تحقیق نشان داده شد که پلها با زوایای کجی زیاد –بیش از 30 درجه- دارای پاسخهای لرزهای بحرانیتر نسبت به پلهای با زاویهی کجی کمتر هستند. همچنین پلهای دارای قوس در پلان در این تحقیق، مقادیر دریفت و چرخش عرشهی بالاتری نسبت به پلهای مستقیم از خود نشان دادند. اختلاف در مقادیر پاسخ حاصل از آنالیز خطی و غیرخطی با افزایش زاویهی کجی و کاهش شعاع قوس، افزایش مییابد. همچنین کوله تاثیر قابل توجهی در رفتار لرزهای خطی و غیرخطی پل خواهد داشت.
- Abstract
- This study examines the seismic behavior of horizontally curved and skewed reinforced concrete bridges. For this purpose, 32 bridge models with different skew angles and radii of curvature were modeled both elastic and inelastic. The bridges are monolithic and laying on elastomeric bearing at their abutments. Length of the bridge, height of the piers, diameter of the columns and number of bays are constant in all of the models and the variable quantities are radius of curvature and skew angle. A detailed model for abutment and elastomeric bearing, along with other bridge components was used. Linear response-spectrum and nonlinear time-history analysis were conducted on the models. The time-history analysis was conducted by using 12 different records at both DBE and MCE levels and to investigate the influence of ground motion’s direction on the responses of the bridges, the GMs were applied to the models in various directions. It was demonstrated that the bridges with high skew angle -more than 30 degrees- have more intense responses than others. Moreover, the horizontally curved bridges in this study have higher amounts of drift demands and deck rotation than straight bridges. The difference between linear and nonlinear analysis rises by increasing the skew angle or decreasing the radius of curvature. The abutment has a significant role in both elastic and inelastic seismic behavior of the bridges.