مقایسه آیین نامه کشورهای مختلف در مورد طراحی راه آهن
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - راه و ترابری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1975;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65416
- تاریخ دفاع
- ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
- دانشجو
- فرزاد کهن ترابی
- استاد راهنما
- مسعود پلاسی
- چکیده
- حملونقل ریلی دارای ویژگیهای منحصر به فردی است که باعث شده در بسیاری از شرایط بهترین گزینه انتقال مسافر یا بار به شمار آید. با وجود سرمایهگذاریها و تلاشهای صورت گرفته در سالهای گذشته، هنوز بسیاری از مناطق ایران از اتصال به شبکه ریلی کشور محروم هستند. دستیابی به یک شبکه ریلی منسجم و با ظرفیت بالا که بتواند تمام نقاط ایران را به هم وصل کند فواید بسیاری در زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی نصیب کشور خواهد کرد. با توجه به آنکه سابقه تدوین آییننامههای راهآهن در ایران نسبتاّ کوتاه است میزان توانایی آنها در پاسخگویی به تمام نیازهای فنی در ساخت راهآهن سنجیده نشده است؛ از این رو مقایسه آییننامههای ایران با استانداردهای خارجی موجود میتواند اطلاعات مفیدی در خصوص شناخت جایگاه و میزان کفایت آنها ارائه کند. در این پژوهش ابتدا یکسری از ضوابط مربوط به طرح هندسی و مشخصات روسازی برای راهآهن اصلی با حداکثر سرعت مجاز بین 120 تا 160 کیلومتر در ساعت و حداکثر بار محوری 25 تن، در استانداردهای خارجی معرفی شده و باهم مقایسه شدند. برای این منظور استانداردهایی از کشورهای آمریکا، آلمان، انگلستان، سوئد، فرانسه، استرالیا، ژاپن و ... مورد استفاده قرار گرفتند. سپس ضوابط موجود در آییننامههای ایران بیان شده و با ضوابط خارجی مقایسه شدند و در نتیجهی آن پیشنهادهایی به منظور اصلاح، هماهنگسازی و یا تکمیل آییننامههای ایران ارائه شد. مهمترین ضوابط بررسیشده در زمینه طرح هندسی شامل مشخصات مربوط به انواع بربلندی، شعاع قوس افقی، طول قوسهای پیوندی، شیبهای طولی و قوسهای قائم است. در زمینه مشخصات روسازی، مهمترین ضوابط بررسیشده شامل مشخصات ریلها، تراورسها، بالاست و زیر بالاست است و همچنین مشخصات هندسی سکوی ایستگاهها مورد بررسی قرار گرفت. در مورد ضوابط مربوط به طرح هندسی پیشنهاد شد خطوط راهآهن به دو دسته شامل خطوط مخصوص مسافربری پرسرعت و خطوط دارای ترافیک مشترک مسافربری و باری سنگین تقسیم شوند و برای هر کدام ضوابط و ارقام حدی مناسب پیشنهاد شد. در مورد ضوابط مربوط به مشخصات روسازی، پیشنهادهایی در خصوص ردههای مختلف فولاد ریل و نحوه انتخاب رده مناسب فولاد، ابعاد تراورسها، ویژگیها و کاربرد توزیع دانهبندیهای مختلف بالاست و زیر-بالاست با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی و آزمایشهای مورد نیاز آنها ارائه شد. در مورد مشخصات هندسی سکوی ایستگاهها، با توجه به نبود ضوابط در آییننامه ایران، پیشنهادهایی بر اساس مناسبترین ضوابط بکار رفته در استانداردهای خارجی ارائه شد.
- Abstract
- Railroad Transportation has unique features that in many cases make it the best choice for transportation of goods or passengers. Despite the efforts and investments made in previous years, there are still many areas of Iran that are not connected to the rail network. Achieving a consistent and high-capacity rail network that connects all parts of Iran would benefit the country, economically and socially. Because of iran’s relatively short history in developing regulations (roughly a decade), their ability to meet all technical requirements in the construction of railroads has not been assessed. Comparing the Iranian Standards with foreign standards can provide useful information on their status and recognition of their level of adequacy. In this study, first a series of geometric design standards and superstructure specifications relating to the mainline railway with maximum allowed speed of 120 to 160 kilometers per hour and maximum axial load of 25 tonnes were introduced and compared. For this purpose, some standards of America, Germany, England, Sweden, France, Australia, Japan, etc were used. Then the criteria contained in the regulations of Iran were introduced and compared with foreign criteria, resulting in recommendations to improve, coordinate or supplement regulations of Iran. The most important criteria studied in the field of geometric design standards include specifications related to superelevation, horizontal curve radius, transition curves, longitudinal slopes and vertical curves. In the field of superstructure specifications, the most important criteria studied include rails, sleepers, ballast and sub-ballast .The geometry of the station platforms was also discussed. In terms of geometric design criteria, it was proposed that rail lines be divided into two categories: high-speed passenger train rail lines and shared rail lines with heavy freight trains. Appropriate criteria and limit values were proposed for each category. In terms of superstructure specifications, recommendations were given for the introduction of new grades of steel used for rails and how to select the appropriate grade, sleeper dimensions, characteristics of different ballast and sub-ballast gradations and the choices best suited for various climatic conditions of Iran and also the quality evaluation tests required. In terms of geometric characteristics of the station platform, due to the lack of regulations in the Code of Iran, the most appropriate criteria were recommended based on the regulations used in foreign standards.