عنوان پایان‌نامه

طراحی و ساخت جت پمپ و بررسی جریان در آن



    دانشجو در تاریخ ۰۴ تیر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی و ساخت جت پمپ و بررسی جریان در آن" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2940;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68206
    تاریخ دفاع
    ۰۴ تیر ۱۳۹۳

    در این پایان نامه تلاش بر آن است تا با انجام آزمایشات عملی درستی اصول طراحی تئوری جت پمپها را اعتبار سنجی کنیم. جت پمپها، یکی از انواع پمپها هستند که بدون داشتن جزء متحرک و با ایجاد افت فشار استاتیک، باعث کشیدن سیال به درون خود و راندن آن از قسمت تخلیه ی پمپ میشوند. این جت پمپها به دلیل نداشتن جزء گردنده دارای قابلیت اطمینان بالایی هستند و در نقاط دور از دسترس عملکرد خوبی از خود نشان میدهند. برای دستیابی به هدف پایان نامه در ابتدا اصول طراحی تئوری جت پمپها به صورت کامل بیان شده است که در آن میتوان به معادلات تحلیلی حاکم بر آنها، نحوه ی مدل سازی اتلافات با ضرایب اتلافی K_s، مقادیر پیشنهادی برای ابعاد طولی از روی نتایج تجربی و همچنین شیوه های پرهیز از پدیده ی کاویتاسیون اشاره نمود. در ادامه جت پمپهای ساخته شده و مدار تست آنها که به منظور در آوردن نتایج تجربی جت پمپها بود، معرفی گشته است. از این جت پمپ ها برای بررسی میزان خطای اصول طراحی تئوری استفاده شده است. پس از آن بر اساس اصول طراحی و اندازه های جت پمپهای ساخته شده، سعی در به دست آوردن نمودار عملکردی، نسبت جریان کاری و مقاومت کاویتاسیونی آنها شد و مقایسه ی نتایج حاصله نیز در ادامه ی آن نگارش آورده شده است. واژه های کلیدی: جت پمپ، ضرایب اتلافی، ضریب مقاومت کاویتاسیونی، نمودار عملکردی.
    Abstract
    This thesis focused on verification of the fundamental of theory design using experimental means. Jet pumps work without moving part. The mechanism for pumping is based on using static pressure drop which made the fluid come in and drive out of the discharge section. Having no rotating part leads these kinds of pumps to be much more reliable and also makes them to perform well under inaccessible circumstances. To fulfill the aim of the thesis, first the fundamentals of jet pumps theory design are fully explained contains governing analytical equations, modelling losses by friction-loss coefficient (Ks), recommended values of longitudinal dimensions from experimental results and the methods of avoiding cavitation phenomena. Then, the constructed jet pumps and test circuit used for obtaining jet pumps experimental results are introduced. These jet pumps are used in order to evaluate the error obtained from theoretical analysis. In next step, operational diagram, operating flow-ratio and cavitation resistance based on design fundamentals and constructed jet pumps dimensions are attained. At last, comparison of results is presented. Keywords: jet pumps, loss coefficient, cavitation resistance coefficient, operational diagram.