عنوان پایان‌نامه

بررسی بازنمایی جنسیتی موجود در کتاب های درسی فارسی، هدیه های آسمانی، تاریخ، جغرافیا و تعلیمات اجتماعی در دوره ی ابتدایی و راهنمایی سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ با توجه به سند تحول آموزش و پرورش (با تاکید بر زنان)




    رشته تحصیلی
    مطالعات زنان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4721
    تاریخ دفاع
    ۰۸ تیر ۱۳۹۳

    کتاب های درسی در کنار آموزش دانش آموزان، آن¬ها را برای پذیرش نقش¬های متناسب با ویژگی-های جنسیتی¬شان، آن گونه که مدنظر مؤلفین این کتب می¬باشد، آماده می¬کنند. پژوهش حاضر به چگونگی بازنمایی جنسیت در کتاب¬های درسی دو مقطع ابتدایی و راهنمایی، در سال تحصیلی 92-1391 بر اساس سند تحول آموزش و پرورش پرداخته است. روش تحقیق، تحلیل محتوا بر اساس شاخص جنسیت در بین تصاویر و متن دروس می¬باشد. شاخص¬های جنسیت با توجه به سند تحول آموزش و پرورش در 5 دسته¬ی نقش¬خانوادگی، نقش اجتماعی، حجاب و حیا و عفاف، نیازهای جنسیتی و بلوغ دسته¬بندی شده¬اند. با توجه به کلی¬گویی سند تحول آموزش و پرورش، جهت ساختن شاخص¬های عملیاتی از دیدگاه اندیشمندان دینی استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل محتوای این کتاب¬ها بازنمایی جنسیت در کتاب¬های درسی را چندان هدفمند و مطلوب نشان نمی¬دهد. همچنین دسته بندی و تحلیل محتوای گزاره¬های توصیفی و هنجاری نشان می¬دهد که در متن و تصاویرکتاب¬های درسی مردان حضور بیشتری نسبت به زنان دارند و همچنین برای هنجارسازی و ارزش¬گذاری مقوله¬ها، با تفاوت فاحشی بیشتر از جنس مرد استفاده شده است.
    Abstract
    Textbooks, beside training of students, try to ready them for acceptance of their gender roles as the authors of this book is concerned. Research into how gender representation in textbooks of primary and secondary schools in the academic year 92-1391-based document transformation of education is paid. Research, content analysis is based on the gender of the images and text lessons. According to the document the evolution of gender indicators in 5 categories of education, family, social roles, veil and modesty and chastity, gender needs and maturity are classified. According to the document if the overall development of education, religious thinkers have been used to construct indicators of operational perspective. The results of the analysis of the content of this book representation of gender in textbooks did not show meaningful and desirable. Key words: Representation, Gender, Women, Qualitaive Content Analysis, textbooks, document of transformation of education