عنوان پایان‌نامه

کارکردهای تاریخ شناسی در قران کریم و استناج دلالت های تربیتی آن



    دانشجو در تاریخ ۰۵ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "کارکردهای تاریخ شناسی در قران کریم و استناج دلالت های تربیتی آن" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66258
    تاریخ دفاع
    ۰۵ مهر ۱۳۹۳
    دانشجو
    سعیده باطنی
    استاد راهنما
    محمدرضا شرفی جم

    چکیده هدف از انجام این پژوهش ، استنتاج دلالت های تربیتی از کارکردهای تاریخ از منظر قرآن کریم است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های بنیادی است و با توجه به روش های در دو مرحله صورت می پذیرفته است، بخش نخست آن که استخراج ، تبیین و بررسی کارکردهای تاریخ از منظر آیات قرآن کریم است از نوع پژوهشهای بنیادی و با استفاده از روش تحلیل زبانی مفهومی و بخش دوم آن که سعی بر استنتاج دلالت های تربیتی یعنی مبنا ، اصول تربیتی متناظر با کارکردهای بدست آمده می باشد از روش استنتاجی به صورت قیاس عملی استفاده شده است. با توجه به ارتباط فرد با خدا ، خودش و دیگران ، هدف غایی این پژوهش از منظر قرآن کریم قرب الهی می باشد. در هدف غایی انسان با مقدمات نیل به این هدف را فراهم می کند لذا اهداف کلی در پژوهش حاضر در راستای اهداف غایی است.که به طور جزئی تر مطرح شده است تا هدف غایی روشن تر گردد و دسترسی به آن ممکن تر. در بخش مبانی نظری به بحث معرفت و منابع آن یعنی فطرت، عقل ، کشف و شهود، حواس و تاریخ پرداخته شده است؛ سپس به تاریخ از منظر قرآن کریم، اصول حاکم بر تفکر تاریخی، بخش های تاریخی قرآن ،روش بیان تاریخ در قرآن کریم ،قرآن کریم و تربیت پرداخته شده است. سپس در فصل سوم از آیات تاریخی قرآن کریم ده کارکرد به صورت منتخب تعیین گردید و سعی شد تا این ده مورد با هم تداخل موضوعی نداشته باشند هر چند به دلیل پیوستگی موضوع ، کارکردهای بدست آمده همانند زنجیره های به هم متصلی بودند و تا حدود کمی همپوشانی داشتند که اجتناب ناپذیر به نظر می رسید و عبارتند از : عبرت آموزی،دست یابی به سنت های الهی،تثبیت قلب،اندیشه ورزی،اسوه سازی برای اهداف تربیتی،تبشیر و انذار،بیان حقایق و تحریف ها(تصفیه تاریخ)،غفلت زدایی،پیروزی نهایی حق و دعوت به دین می باشد. با توجه به اینکه کارکردهای بدست آمده گزاره هایی واقع نگر و توصیفی و دارای کلیت بودند؛ میتوانستند مبانی بحث قرار گرفتند.فصل چهارم به استنتاج دلالت های تربیتی از کارکردهای بدست آمده از تاریخ پرداخته شده است. و از آنجایی که اصول تربیتی برگرفته از کارکرد عبرت آموزی و دست یابی به سنت های الهی در قرآن کریم، در پژوهشهای زیادی بررسی شده لذا به اصول تربیتی برگرفته از دیگر کارکردها پرداخته می شود که عبارتند از:ایجاد آرامش قلب، تعمیق قدرت تفکر،بیان نمونه و الگوی تربیتی،ملازمت بیم و امید،نقد و تحلیل،تذکر،توجه به ارزشها و ضد ارزشها،خدامحوری،می باشد. و درنهایت در فصل پنجم به پاسخ به سوالات پژوهش و بیان محدودیت ها و ارائه پیشنهادات پرداخته شده است. واژگان کلیدی:قرآن کریم، کارکرد، تاریخ ، تربیت ، مبنا ، اصل
    Abstract
    ABSTRACT Derivation of educational implication of function of history from the holy Quran perspective is the goal of this study. This research is a basic kind of research, and according to procedures, done in two stages. The first chapter involves extraction, explanation, and investigation of function of history from the holy Quran perspective, which is the kind of basic research, and use the linguistic conceptual analysis method, and the second chapter attempts to drive educational implications, that is, basic and educational principles which are corresponding obtained function, and use practical approach in a practical syllogism way. Regarding the relationship with God, him/herself and others, the ultimate goal of this research from the holy Quran perspective is divine revelation. In ultimate goal, man achieves this purpose by preliminaries. Therefore, the overall objectives of this research are in line with ultimate goal. Which is discussed more in detail to clarify the ultimate goal and it may be more accessible. In the theoretical foundation chapter, knowledge and its sources, namely, nature, wisdom, intuition, senses and history, then the history from the holy Quran perspective, governing principles of historical thinking, historical part of the Quran and the way of declaration of history in holy Quran and the Quran and training will be discussed. In chapter three, ten functions from verses of the holy Quran were determined and has tried to these ten cases has not thematic interferences, however, because of continuity of the issue, obtained functions , as the chain, were joined together and so little had overlapping that seemed inevitable which are: taking lessons, access to the divine tradition, consolidation of heart, deliberation, modeling for educational purposes, annunciation and warn, expression facts and digressions (check history), elimination of negligence, final victory of truth and invitation to Islam. Note that the obtained functions were realistic, descriptive, and total statements could be the basic of the discussion. Chapter four has driven educational implications of obtained function from history, since the educative principles driven from function of thinking lessons and access to divine tradition in the holy Quran have been studied in many researches, therefore educational principles from other functions will be checked which are: create peace of heart, deepen thinking powers, expression of educative paradigm, attendance of fear and hope, review and analysis, notification, attention to values and counter values, and God-centered. Finally in chapter 5 answer research questions and express constraints and present recommendations are discussed. KEY WORDS: The holy Quran - Function – history –education – basis (foundation) – principle