عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر بخشی نرافزار تقویت حافظه فعال برکاهش مشکلات دانش اموزان به مشکلات ریاضی وخواندن



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر بخشی نرافزار تقویت حافظه فعال برکاهش مشکلات دانش اموزان به مشکلات ریاضی وخواندن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 313;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66595
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۳

    مقدمه: اخیرا در ایران با تلاش پژوهشگران داخلی، نرم افزار رایانه ایی با قابلیت چند رسانه ای فراهم آمده که سطح یادگیری و تقویت حافظه فعال دانش آموزان را افزایش می دهد. هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی نرم افزار تقویت حافظه فعال بر ارتقای سطح حافظه فعال دانش آموزان با مشکلات ریاضی و خواندن می باشد. روش: پژوهش حاضر از نوع مداخله ای و شبه آزمایشی است که از روش تک گروهی آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. برای انتخاب نمونه مورد نظر از روش نمونه گیری هدفمند استفاده و حجم نمونه برای مشکل خواندن و برای مشکل ریاضی 15 نفر به عنوان گروه آزمایشی بود. آزمودنی ها از دو پایه تحصیلی سوم و چهارم دبستان انتخاب شدند و بعد از ارزیابی بوسیله آزمون های نما و کی مت و تعیین دارا بودن ملاک های تشخیصی برای مشکل یادگیری در نارساخوانی و ریاضی، هوشبهر حافظه فعال آن‌ها اندازه گیری و سپس برنامه تمرین رایانه‌ای تقویت حافظه فعال جهت مداخله استفاده شد. بعد از انجام این عمل آزمایشی هوشبهر حافظه فعال دوباره آزمایش شد و نتایج اولیه و ثانویه مقایسه گردید. به منظور تحلیل تغییر معنادارِ میانگین‌های پیش آزمون و پس آزمون از نمرات افتراقی D و آزمون t برای زوج های جور شده استفاده شد. یافته‌ها: پس از حذف اثر پیش آزمون، آزمون t وابسته در مورد نمره کلیِ آزمون حافظه فعال مقیاس هوشی تهران-استنفورد بینه (05/0P< و 004/0 rxy = ,14df= , 433/4- =t) و مقیاس هوشی وکسلر کودکان (05/0P< و 534/0 rxy = ,14df= , 022/5- =t) بیان‌گر تفاوت معنادار نمرات پس آزمون می‌باشد. علاوه بر این میانگین و انحراف استاندارد بهره مندی از آموزش در آزمون استنفورد بینه برای گروه مشکل خواندن 166/30 و 13646/13و برای گروه مشکل ریاضی 777/19و 67173/24 به دست آمد و در آزمون وکسلر برای گروه مشکل خواندن به ترتیب 167/19 و 23941/9 و برای گروه مشکل ریاضی555/14 و 73186/14به دست آمد. بنابراین میزان بهره مندی از آموزش نرم افزار برای تقویت حافظه فعال روی افراد گروه مشکلات خواندن بیشتر از گروه ریاضی است. نتیجه‌گیری: براساس این پژوهش نرم افزار تقویت حافظه فعال، می تواند حافظه فعال دانش آموزان با مشکلات یادگیری در خواندن و ریاضی را بهبود ببخشد.
    Abstract
    Introduction: Recently, researchers have tried in Iran, computer software, multimedia notebook is provided with the ability to enhance the learning and working memory in children increases. The aim of the present study is Investigating efficacy of Working Memory Training Software on Working memory performance of students with math & reading Disorders. Method: Experimental and quasi-experimental research method that uses a single-group pre-test and post-test were used. To select a sample of purposive sampling was used and the sample size for difficult reading and mathematical problem as the experimental group was 15. Subjects were recruited from two elementary grades III and IV. After evaluating the test by having a set of Nama and Iran KeyMath Diagnostic Test and diagnostic criteria for dyslexia and learning difficulties in mathematics, working memory scores were measured and then Computerized training of working memory and used for intervention. After doing this experiment the working memory was tested again and the results were compared to primary and secondary. Significant change in the mean pre-test and post-test to analyze the differential D scores and t-test for matched pairs was used. Findings: After elimination of the pre-test effect, Paired-Samples T-Test on total scores of subtests of working memory in “Tehran-Stanford Binet Intelligence Scale” (t=4.433, df=14, r=0.004 & P<0.05) and in “Wechsler intelligence scale for children” (t=5.022, df=14, r=0.534 & P<0.05) reveals a significant difference in post-test scores. In addition, the mean and standard deviation Tehran-Stanford Binet Intelligence Scale for the benefit of training in reading issue 30.166 and 13.13646, and for math problems 19.777 and 24.67173, respectively and the Wechsler test, for the problem reading 19.167 and 9.23941 and math problems for groups of 14.555 and 14.73186, respectively. So the scores of working memory training software to enhance reading more on the subjects of math problems. Conclusion: Based on this study The Working Memory Training Software causes significant improvement in students with deslexia and discalculia working memory performance.