عنوان پایاننامه
اثر بخشی روش درمانی پاسخ محور برکاهش نشانگان اتیسم کودک و استرس والدینی آنها
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 317;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66186
- تاریخ دفاع
- ۰۷ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- فرشته جوادی
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف آموزش روش درمانی پاسخمحور به مادران کودکان مبتلا به اتیسم 12-6 ساله و بررسی اثر بخشی این روش بر کاهش نشانگان اتیسم کودک و همچنین کاهش استرس والدینی مادران آنها انجام شد. در یک کارآزمایی بالینی 14 تن از مادران کودکان اتیستیک یکی از کلینیک های توانبخشی اتیسم واقع در شهر تهران بر اساس ملاک های ورود به مطالعه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایشی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 12 جلسه برنامه درمانی را بر اساس روش پاسخمحور را علاوه بر برنامه های رایج کلینیک دریافت کرد.گروه کنترل صرفا برنامه های رایج کلینیک را دریافت نمود. ابزارهای اندازه گیری این پژوهش شامل فهرست ارزشیابی درخودماندگی(ریملند و ادلسن، 2005) و پرسشنامه استرس والدینی(بری و جونز، 1995) بود. تحلیل نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد این روش درمانی برکاهش استرس والدینی مادران کودکان مبتلا به اتیسم مؤثر است (P?0/01). همچنین باعث بهبود تواناییهای ارتباطی، تعامل اجتماعی، آگاهی حسی شناختی و رفتاری کودکان اتیسم می شود((P? 0/01).
- Abstract
- This study was aimed at investigating the effectiveness of training of pivotal response treatment (PVT) to mothers with 6 to 12 year old autistic children on reducing the autism symptoms. Also, the impact of PVT on reduction of parenting stress was addressed in this study. In a clinical trial work, 14 mothers of autistic children in a rehabilitation clinic for autistic children in Tehran city, selected based on inclusion criteria. They were assigned to intervention and comparison groups randomly. The intervention group received treatment programs in addition of routine programs of clinic within 12 training sessions, while the control group continuing its only routine program. The Autism Evaluation Treatment Checklist (Rimland and Edelson, 2005) and Parental Stress Questionnaire (Berry and Jones, 1995) were used for measuring autism symptoms and parenting stress, respectively. The results of covariance analysis revealed that this treatment method is effective in reducing the parental stress of mothers of autistic children (P ? 0.01). Furthermore, this method resulted in an improvement in communication abilities, social interaction, cognitive-sensory ability, and behavior of autistic children (P ? 0.01).