عنوان پایان‌نامه

بررسی تطبیقی ارزشهای توسعه ای بین نسلی (مطالعه موردی دانش آموزان دبیرستانی و والدین آنها، روستای لایزنگان شهرستان داراب)



    دانشجو در تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تطبیقی ارزشهای توسعه ای بین نسلی (مطالعه موردی دانش آموزان دبیرستانی و والدین آنها، روستای لایزنگان شهرستان داراب)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4735;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67953
    تاریخ دفاع
    ۲۰ مهر ۱۳۹۳
    دانشجو
    مسعود ساجدی
    استاد راهنما
    حسین میرزائی

    یکی از مسائل مهم در مطالعات علوم اجتماعی بحث توسعه، ارزش¬های آن و تاثیر ارزش¬ها در روند توسعه، ایجاد توسعه و تاثیر توسعه بر ارزش¬های کلان یک جامعه و افراد آن جامعه می¬باشد. در روند توسعه و تلاش¬ کشورها برای رسیدن به توسعه، فراز و نشیب¬هایی وجود دارد که تفاوت¬های نسلی در حوزه¬های ارزشی خود را نشان می¬دهد و بیان می کند که بین نسل قبل که ارزش¬هایش لزوماً غیر توسعه-ای نیست و نسل جدید که در مواردی ارزش¬هایی متفاوت با والدین خود دارند، تفاوت و در مواردی نیز تضادهایی با ارزش¬های یکدیگر پیدا می¬نمایند. به همین منظور در مطالعه حاضر هدف تحقق، بررسی تفاوت¬های بین نسلی والدین و فرزندان در حوزه ارزش¬های توسعه ای بوده و از نظریات اینگلهارت، شوارتز، پارسونز، گیدنز و تریاندیس در حوزه ارزش¬های توسعه¬ای به منظور سنجش ارزش¬های پاسخگویان استفاده گردیده است. داده های مورد استفاده برای آزمون فرضیات با استفاده از روش پیمایش و به صورت تمام¬شماری و با ابزار پرسشنامه از بین 111 نفر از والدین و 68 نفر از فرزندان دبیرستانی آن¬ها در روستای لایزنگان، از توابع شهرستان داراب جمع¬آوری گردیده است. نتایج تحقیق حاکی از وجود تفاوت متوسط در حوزه ارزش¬های توسعه میان نسل¬های مورد بررسی می-باشد و در کلیت تحقیق نیز ارزش¬های توسعه¬ای در بین فرزندان و والدین، نمره متوسطی را کسب می-نماید. تفاوت¬های ارزشی توسعه¬ای بین والدین و فرزندان در ارزش¬هایی مانند فردگرایی، عام¬گرایی، آمادگی برای تغییر، جمع¬گرایی، خاص¬گرایی، اعتماد تعمیم¬یافته، محافظه¬کاری در مقایسه با یکدیگر دارای تفاوت می¬باشند. بر همین اساس فرزندان دارای آمادگی برای تغییر، عامگرایی و فردگرایی بیشتری بوده و در مقابل، والدین آن ها دارای جمع¬گرایی، محافظه¬کاری، خاص¬گرایی و اعتماد تعمیم¬یافته بیشتری می¬باشند. همچنین در تحقیق مشخص گردید که بین نسل¬ها از منظر جهت¬گیری ارزشی اینگلهارت در خصوص جهت¬گیری ارزشی مادیگرایانه و فرامادی¬گرایانه تفاوت چندانی وجود نداشته و تفاوت¬های به دست آمده نیز معنی¬دار نمی¬باشند. کلید واژگان: ارزش¬های توسعه¬ای، بین نسلی، جمع¬گرایی، اعتماد تعمیم¬یافته، محافظه کاری
    Abstract
    One of the important issues in the social sciences is developmental studies and its values and values influence, effect of development and creation of development on large values of a society and member of society. There are leaps and bounds in the development process and the efforts of countries to achieve development that show generation differences in field of its values and suggests that between previous generation that values are not necessarily non-development and the new generation that in some cases the values are different from their parents, the differences with other values are found and in some cases conflicts are found in each other values. Therefore, the present study aimed to investigate, examine the differences between generations of parents and children are in the field of developmental values And Inglehart’s theories, Schwartz’s theories, Parsons’ theories, Giddens’s theories and Tyranny’s theories have been used in the field of developmental values to measure the respondents' values. The data that used for testing hypotheses that using scaling and a whole number method and with questionnaire among 111 parents and 68 children have been collected in the village school Lay Zangan, environs of Darab city. The results showed that there is the average difference in the field of developmental values between intergenerational and developmental values between Childs and parents have gained average score in whole study. The differences of developmental values between parents and child are in the values of individualism, universalism, readiness to change, collectivism, activism particular, generalized trust, conservatism that compared with each other and they had different with each other. Accordingly, children are ready for change, greater individualism and universalism and in turn, their parents have collectivism, conservatism, specifically oriented and are more generalized trust. The research also found that among generation on the basis of the va