عنوان پایاننامه
مطالعه چیستی و چرایی استراتژی های انتخابی مادران ساکن شهر تهران برای کنترل مصرف تلوزیون های ماهواره ای نوجوانان
- رشته تحصیلی
- علوم ارتباطات اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4894;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4894
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- فاطمه حاجی کاظم طهرانی
- استاد راهنما
- مهدی منتظرقائم
- چکیده
- به عقیده برخی از صاحب¬نظران رسانه، در این دوره، جامعه جدیدی در حال شکل¬گیری است که خصوصیت عمده آن حاکمیت تکنولوژی نوینی به نام ماهواره است. می¬توان از تلویزیون¬های ماهواره¬ای به عنوان یکی از پرمخاطبترین رسانه¬ها یاد کرد که تاثیر به¬سزایی در شکل¬گیری شخصیت افراد دارد. کودکان و نوجوانان که در سنین رشد و شکل-گیری شخصیت هستند، تاثیر بیشتری از این رسانه¬ها می¬پذیرند. از آنجا که با نزدیک شدن به سنین نوجوانی، اهمیت نقش رسانه¬ها و تاثیری که بر نوجوانان می¬گذارد بیشتر می¬شود، به نظر می¬رسد نگرانی والدین از آنچه تاثیر ماهواره بر فرزندان نوجوانشان است، بیشتر می¬شود و نظارت خود را بر مصرف تلویزیون¬های ماهواره¬ای نوجوانان بیشتر می¬کنند. با توجه به اهمیت بیشتر نقش مادر نسبت به پدر در تربیت فرزند، به نظر می¬رسد مادران در نظارت بر فرزندان در مصرف تلویزیون¬های ماهواره¬ای هم نقش پررنگ¬تری دارند. نقش مادران در رابطه فرزندان و رسانه¬ها را می¬توان در قالب انواع الگوهای تربیتی طبقه¬بندی کرد و نظارت مادران بر مصرف رسانه¬ای و به¬طور ویژه تلویزیون¬های ماهوارهای نوجوانان را در طیفی از حذف مصرف تا عدم نظارت بر مصرف آن رسانه قرار داد. در این پژوهش به دنبال یافتن پاسخ برای دو سوال زیر هستیم: - مادران از چه استراتژی¬هایی برای نظارت بر نوجوانان در مصرف تلویزیون¬های ماهواره¬ای، استفاده میکنند؟ - چه عواملی در انتخاب این استراتژی¬ها دخیل است؟ برای یافتن پاسخ این دو سوال با 30 مادر ساکن تهران که فرزند نوجوان 12 تا 18 سال دارند مصاحبه عمقی نیمه-ساخت یافته انجام شد. بر اساس ادبیات نظری تحقیق، تاثیر متغیرهای زمینه¬ای و اجتماعی همچون وضعیت تحصیلات و اشتغال مادران، جنسیت نوجوان، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، گرایش¬های مذهبی، نگرش سیاسی، ساختار خانواده از لحاظ سنتی یا مدرن بودن و آموزش مادران در زمینه رسانه و آثار آن(سواد رسانه¬ای)، بر شیوه¬های کنترل مصرف تلویزیون¬های ماهواره¬ای نوجوانان¬ در مصاحبه مطالعه شده است و این شیوه¬های نظارتی با الگوی تربیتی بامریند تطبیق داده شد. از مقایسه شیوه¬های نظارتی مادران بر نوجوانان در مصرف تلویزیون¬های ماهواره¬ای با الگوی تربیتی بامریند به یک تیپولوژی نظارتی دست یافتیم. طبق آنچه از تحلیل کیفی 30 مصاحبه انجام شده به دست آمد، به نظر می¬رسد در این پژوهش، آموزش و آگاهی
- Abstract
- According to some media experts, a new society is forming in this era characterized mainly by the prevalence of a modern technology known as satellite. Regarded as one of the most popular media outlets, satellite television immensely influences the development of personalities. Children and adolescents go through personality development during those years, widely influenced by media. The media becomes even more influential as adolescents grow into that period. Evidently, parents become rather concerned about how satellite TV affects their children, intensifying their control over what children consume by watching satellite TV programs. Given the more important parental role of mothers in raising children, mothers seem to be far more proactive in controlling to what extent children watch satellite TV. The role of mothers concerning children and the media can be classified in a variety of parenting styles. In this light, maternal control on media consumption, and particularly satellite TV, ranges from total elimination to zero control. This study attempted to provide answers to the following two questions - What strategies do mothers adopt for controlling adolescents who watch satellite television programs? - What factors are involved in selecting these strategies? For that purpose, a total of 30 mothers living in Tehran with children aged 12-18 years old were interviewed in an in-depth, semi-structured setting. The relevant literature has explored the impacts of underlying and social variables such as maternal education and employment status, adolescent gender, socio-economic status, religious affiliation, political attitude, family structure (traditional/modern), maternal training about media and its impact (media literacy) and techniques to control adolescent satellite TV consumption. Then, these control practices were adapted to parenting styles. A control typology was obtained by comparison of maternal control practices over adolescent satellite TV consum