عنوان پایان‌نامه

سواد رسانه ای انتقادی فعالان سایبر زن و توانمند شدن آنها



    دانشجو در تاریخ ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سواد رسانه ای انتقادی فعالان سایبر زن و توانمند شدن آنها" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67726;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4753
    تاریخ دفاع
    ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    مهدی منتظرقائم

    این پایان نامه به مطالعه سواد رسانه‌ای انتقادی فعالان سایبر زن و توانمندشدن‌شان پرداخته است. هدف اصلی آگاهی از سطح سواد رسانه‌ای انتقادی چه در بخش مصرف و چه در بخش تولید فعالان سایبر زن است؛ سواد رسانه‌ای این توانایی را به زنان می‌دهد تا بتوانند در مقابل عرضه‌شدگی رسانه‌ها هر آن‌چه که به او عرضه می‌شود را‌ مدیریت و کنترل کند و همچنین آن‌ها را در استفاده از اینترنت به نفع خود و رساندن صدایشان به گوش دیگران توانا می‌سازد. اهمیت مهارت سواد رسانه‌ای انتقادی ازین جهت بیشتر نمود پیدا می‌کند که اگر زنان از این مهارت‌ها و آگاهی‌های لازم برخوردار نباشند، نمی‌توانند از اینترنت در جهت منافع‌شان، استفاده درستی داشته باشند، به عبارت دیگر آن‌ها فقط کلیشه‌ها و تصاویر قالبی نسبت به خودشان را بازتولید خواهند کرد و بیشتر استفاده آن‌ها از اینترنت جنبه سرگرمی خواهد داشت. به منظور آگاهی از سطح سواد رسانه‌ای انتقادی زنان فعال در فضای سایبر و توانمندشدن آن‌ها از دو روش کمی و کیفی استفاده شده، استفاده از دو روش به معنی برتری یکی بر دیگری نبوده بلکه برای تکمیل برخی سوالات و پاسخ به جزئیات از روش کیفی در کنار روش کمی استفاده شده است. ابتدا پرسشنامه به صورت آنلاین بر روی شبکه‌های اجتماعی و از طریق ایمیل در اختیار زنان فعال در فضای سایبر گذاشته شد. برای تصادفی بودن نمونه مورد مطالعه روزهای هفته به صورت تصادفی انتخاب شد و تعداد 429 پرسشنامه قابل قبول با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پیمایش نشان داد که بین سواد رسانه انتقادی چه در بخش مصرف و چه در بخش تولید فعالان سایبر زن و توانمندشدن، دانش اجتماعی، تعداد فعالیت‌ها و هدفمند شدن رابطه مستقیم وجود دارد با این تفاوت که شدت و ضعف رابطه‌ها بین متغیرها متفاوت است. همچنین برای پاسخگویی به سوالاتی همچون سواد رسانه‌ای انتقادی در بخش تولید در فضای سایبر به چه شکل قابل مشاهده است و اینکه سواد رسانه‌ای انتقادی چگونه از طریق اینترنت به توانمند شدن زنان کمک می‌کند؟ با 9 نفر که در فضای سایبر در زمینه‌های مختلف فعالیت داشتند، مصاحبه عمیق نیمه ساخت یافته انجام گرفت. تحلیل یافته‌ها نشان داد که آن‌ها در کنار تولید محتوا به بازرسانه‌ای کردن تولیدات دیگر رسانه‌هایی که در راستای باورها و علایق‌شان است، می‌پردازند. برخی از مصاحبه شوندگان به تولیدات تمام رسانه‌ها چه داخلی و چه خارجی رویکرد انتقادی و برخی هم تنها نسبت به تولیدات رسانه‌های داخلی این رویکرد را داشتند. در بخش تولید نیز مولفه‌های استخراج شد که به این قرار است: بازرسانه‌ای کردن، حفظ مخاطب که خود شامل : انتخاب ابزار مناسب برای مخاطب، خودسانسوری برای حفظ مخاطب، هم ذات‌پنداری با مخاطب و اعتبار بخشی به مطالب به اشتراک‌گذاشته، می‌شود. همچنین مولفه‌های وجدان اخلاقی، خود اثربخشی و میدان تمرین برای شکوفایی استعداد در بخش توانمند شدن و عاملیت قرار می‌گیرد. واژگان کلیدی: سواد رسانه‌ای انتقادی، فعالان سایبر زن، فمینیسم، توانمند شدن
    Abstract
    This thesis studies critical media literacy of cyber-activist women and their empowerment . The main goal is to achieve the amount of critical media literacy knowledge in the consumption and production levels among cyber-activist women. Media literacy is a repertoire of competencies that enable women to manage the influence of media and create messages, in a wide variety of media modes such as internet, for sending their voices to others. If women don’t equip to this skill and knowledge, they can’t use the internet for their profit. Both quantitative and qualitative methods were used for evaluating the amount of critical media literacy among women in cyber space. At first, on-line questionnaires were randomly sent to women through email and social networks. So, 429 acceptable questionnaires were analyzed by SPSS software. Results of the survey show that there are direct relationship between empowerment, social knowledge, the amount of activities and targeting with media literacy both in consumption and production level. Furthermore, in-depth interviewing with 9 person have been used for answering the questions like 1) how critical media literacy is created in cyber-space at production level and 2) how critical media literacy helps women to be empowered. Analysis shows that they re-mediate other media’s productions along with their own production in cyber-space. Some of them have critical approach to both local and foreign media and some others just to their local media. In production level, data analysis revealed items like: re-mediating and maintaining audience that is including choosing the right tool for the audience, self-censorship, identifying with audience, and validating the shared contents. Also the elements like moral conscience, self-efficiency and self-influence and exercise for flourishing talent were placed in empowerment and agency part. Key word: critical media literacy, cyber-activist women, feminism, empowerment