عنوان پایان‌نامه

دو فضایی شدن سبک زندگی ایرانی (مطالعه موردی شبکه های اجتماعی مجازی)



    دانشجو در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "دو فضایی شدن سبک زندگی ایرانی (مطالعه موردی شبکه های اجتماعی مجازی)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4916;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77763;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4916;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77763
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مهر ۱۳۹۳

    در دنیای امروز، رسانه‌ها مانند دریچه‌ای به جهان خارج در بینش، نگرش و رفتار افراد جامعه موثر هستند و به واسطه رسانه‌ها تصور افراد از جهان خارج و خودشان شکل می‌پذیرد. رسانه‌ها در تصمیم‌گیری افراد برای انتخاب سبک زندگی می‌توانند نقش کلیدی داشته باشند، به عبارت دیگر رسانه‌ها هنجارها و موقعیت‌های فرد را در جامعه نمایان می‌سازند. در این پژوهش به دنبال پاسخ برای این سوال هستیم که آیا میان دوفضایی شدن و سبک زندگی ارتباطی وجود دارد؟ و آیا میان عضویت در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی با وضعیت ظاهری و پوشش، نحوه گذران اوقات فراغت و تفریحات و زبان و نحوه بیان جوانان ایرانی ارتباطی وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ برای این پرسش‌ها با مرور نظریه‌های سبک‌زندگی، نظریه بوردیو مدنظر قرار گرفت و مولفه‌های وضعیت ظاهری (پوشش)، اوقات فراغت (تفریحات) و ادبیات (نحوه بیان) مورد تحلیل قرار گرفتند. جامعه آماری در این پژوهش دانشجویان دانشگاه تهران هستند. براساس نمونه‌گیری 381 نفر پرسشنامه برخط را پاسخ‌گو بودند. نتایج این پژوهش نشان داد که بین دوفضایی شدن با متغیرهای پوشش، اوقات فراغت و نحوه بیان ارتباط معناداری وجود دارد.
    Abstract
    Duality of Spaces of Iranian Lifestyle (Case Study: Virtual Social Networks) Abstract: In today’s world, the media, as a window to the outside world, can affect the views, attitudes, and behaviors of people and form their perception of themselves and the surrounding world. The media can play a key role in the decisions of individuals for choosing their lifestyle. In other words, the media reveals the norms and individual positions of people in a society. The present research aimed to find answer to the questions that whether there is a relationship between duality of life spaces and lifestyle or not and whether membership in online social networks has a relationship with appearance and dressing manner, leisure time activities, and spoken language of Iranian youth or not. To find answers to these questions, theories of lifestyle were reviewed and Bourdieu's theory was chosen to analyze three components of appearance (dressing manner), leisure time activities (recreation), and spoken language (expression) based on. Statistical population included all students of Tehran University, 381 of whom were selected as the sample and they were asked to fill out an online questionnaire. The results of this research showed that duality of life spaces has a significant relationship with appearance (dressing manner), leisure time activities (recreation), and spoken language (expression). Keywords: Duality of life spaces; Lifestyle; Virtual social networks