توسعه گردشگری روستایی از طریق کارآفرینی: مطالعه موردی روستای زیارت
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65464;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4618
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مرضیه جعفری تیله نوئی
- استاد راهنما
- پویا علاء الدینی
- چکیده
- برنامه¬ریزی جهت توسعهی گردشگری روستایی از آن دست اقداماتی است که در مناطق روستایی می¬تواند منجر به توسعهی آن مکان شود. اما این مدل از توسعه فقط با برنامه¬ریزی از بالا محقق نمی¬شود. بلکه اقدامات کارآفرینانه از سوی جامعهی محلی می¬تواند رشد و توسعهی گردشگری و به طور خاص این نوع از گردشگری را به دنبال داشته باشد. اما اقدامات کارآفرینانه نیز تحت تأثیر فضایی که از به عنوان فضای کارآفرینی یاد می¬شود، قرار دارد. درک فضای کارآفرینی در قالب توصیف و تحلیل عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی – فرهنگی، عوامل خانوادگی، عوامل سیاسی – قانونی، عوامل محیطی، و زیرساخت¬های تأثیرگذار بر این فضا میسر است. در این پژوهش وضعیت هر یک از متغیرهایی که ذکر شد مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج پژوهش حاضر فضای کارآفرینی در روستای مورد مطالعه نه آ¬ن¬قدر مطلوب است که آینده¬ی درخشانی بتوان برای اقدامات کارآفرینانه در گردشگری این روستا متصور شد، و نه آن¬قدر تاریک است که نتوان به توسعهی گردشگری روستایی که از اقدامات کارآفرینانه نشأت می¬گیرد، امیدوار بود. در این پژوهش نقاط قوت و ضعف فضای کارآفرینی نشان داده شده است. هم¬چنین طبق نتایج به دست آمده عامل اقتصادی و سیاسی- قانونی بیشترین تأثیر را بر توسعهی کارآفرینی گردشگری روستای زیارت دارند. از طرفی در زمینه¬ی رابطه¬ی گردشگری و کارآفرینی باید گفت در این روستا به کارآفرینی و گردشگری باید به عنوان دو مقوله¬ی در¬هم¬تنیده نگریست. به عبارتی در این روستا در مراحل اولیه¬ی حیات گردشگری، کارآفرینی در گردشگری مولود گردشگری است. اما از اوایل دهه¬ی هشتاد و با شکل¬گیری گردشگری انبوه، بقا و توسعهی گردشگری روستایی در روستای زیارت در گرو اقدامات کارآفرینانه است. واژگان کلیدی: گردشگری روستایی، کارآفرینی، فضای کارآفرینی، روستای زیارت
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد