طراحی مبلمان و دکوراسیون داخلی مهدکورک جهت پرورش تفکر و خلاقیت کودکان با رویکرد احساس گرا
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 2748;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77522;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 2748;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77522
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- شیدا شاهیده
- استاد راهنما
- یاسمن خداداده
- چکیده
- پژوهشها نشان میدهد که محیط و اجتماع با حضور انسان شکل میگیرد و تحت تأثیر انسان است. انسان نیز تحت تأثیر محیط خویش میباشد. کودکی زمان آغاز این تأثیرپذیری از محیط است. از این رو پرداختن به موضوع پرورش خلاقیت که شکوفایی آن طبق عقیدهی روانشناسان به دوران کودکی برمیگردد امری ضروری مینماید. در پژوهش حاضر به منظور دستیابی به اصول طراحی محیط خلاق، مفهوم خلاقیت، بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد خلاقیت و مبانی طراحی بر مبنای خلاقیت در فضاهای مرتبط با کودکان مورد مطالعه قرار گرفته شد. برای تعمق بیشتر در موضوع، نقاشیهای 50 کودک (کودکانی که محیط مهدکودک را تجربه کرده و کودکانی که محیط مهدکودک را تجربه نکرده بودند) به همراه پرسشنامه و مشاهدات به روش مهندسی کانسی مورد بررسی و تحیل قرار گرفته شد. با بررسی و مقایسهی نتایج به دست آمده و ادغام آنها با راه¬کارهای استخراج شده از تحقیقات پیشین در زمینه¬ی اصول طراحی فضاهای کودکانه بر اساس مدل خلاقیت، اصول طراحی در ارتباط با نیازهای کودکان و در جهت افزایش خلاقیت ایشان استخراج گردیده و ایدههای زیادی بر اساس مدل مذکور داده شد. برای یافتن بهترین ایده، ارزیابیهای متعددی انجام گرفت و در نهایت یک ایده به عنوان طرح برتر انتخاب گردید. برای کشف نقاط قوت و ضعف طراحی، طرح نهایی به همراه سه طرح برتر از نمونههای خارجی، با استفاده از مهندسی کانسی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و برای آن نمودارهایی به کمک نرمافزارهای اس پی اس اس و اکسل ترسیم شد که با مقایسهی نتایج به دست آمده با یکدیگر، نتایج نهایی استخراج گردید. این نتایج نشان داد کدام یک از عوامل خلاقیت، بیشترین تأثیر را بر صفات خلاقیت خواهند گذاشت و اینکه بازی و مشارکت گروهی کودک، تنها با بودن در فضای باز و طبیعت و استفاده از برنامههای آموزشی امکان پذیر نیست، بلکه به وسیلهی تغییر عملکردها، انعطافپذیری اجزای کاربردی و عملکردی و بازیسازی عناصر طبیعی میسر میشود و میتوان با طراحی فضایی که حس تعلق و اعتماد به نفس را در کودک افزایش میدهد به این مهم دست یافت. واژگان کلیدی: افزایش خلاقیت کودکان، محیط خلاق، مهندسی کانسی، اصول طراحی
- Abstract
- Various researches show that environment and society are formed based on the presence of people and also they are impressed by people. In other words, people are affected by their environment as well and childhood is the time of beginning to be affected by the environment. In this study, for achieving the principles of environmental design which fits children’s requirements, the concept of creativity, the effective factors for having creativity and the foundations of design based on the concept of creativity in children related spaces were investigated. In this sense, and for going through the subject more deeply, 50 children (both who do and do not experience being in kindergarten) were participated in the study. They were asked to do some paintings and they were investigated. Kansi Engineering method was used and received data using questionnaire and observation has been analyzed through the soft wares of Excel and SPSS. Accordingly, the results of this study were obtained. These results showed that which factors of creativity will affect the characteristics of the creativity concept the most. Also the results made clear that children’s playing and team work will not only be possible by being in outdoor and natural spaces or applying different educational programs but it will be efficient through changing functions, flexibility of practical and functional components and also using natural elements intelligently for children to play. In this sense, these mentioned objects could be achieved via designing spaces which improve sense of belonging and self-esteem in children. Keywords: Increasing Creativity, Children Educational Space, Kansi Engineering, Design Principles