عنوان پایاننامه
بازتاب اشغال افغانستان در سینمای هالیودی بعد از از یازده سپتامبر- جنگ سرد افغانستان
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11021;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72586
- تاریخ دفاع
- ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- گل احمد حسن زاده
- استاد راهنما
- بهروز محمودی بختیاری, احمد الستی
- چکیده
- چکیده افغانستان به علت اهمیت ژئو استراتژیکی که در منطقهی خاورمیانه دارد در جریان تاریخ درازمدت خود مکرراٌ مورد هجوم و لشکرکشی قرار گرفته و طمع جهانگشایان را تحریک کرده است. در زمان جنگ سرد جولانگاهی برای قدرتنمایی بین دو قطب غرب و شرق قرار داشت، پس از حادثه 11سپتامبر، افغانستان در سینمای هالیوود از چهرهای دوست و همراه در تقابل با شوروی به عنوان مرکز رشد و پرورش تروریست معرفی گردید و آمریکا به بهانهی مقابله با تروریست، نیروهای نظامی خود را وارد افغانستان نمود. هالیوود نقش مهمی را در توجیه و جلب حمایت از سیاست خارجی آمریکا به خصوص در زمان تغییر و تحولات بین المللی و یا بحرانهای جهانی همچون رویارویی با نازیها، اتحاد شوروی سابق، ویتنام و سرانجام بعد از حملات یازده سپتامبر با تروریسم و القاعده ایفا کرده و میکند، به این معناست که هالیوود همیشه ابزاری آسان در دست حکومتها و دولتهای مختلف آمریکایی بوده تا خواستهها و دیدگاه و مواضع خود را به طور خودآگاه و یا ناخودآگاه به دیگران انتقال دهند. علت این تغییر در نوع نگرش سینمای هالیوود بعد از حادثه یازده سپتامبر (2001)، به همراه نظریه شرق شناسی ادوارد سعید، واکاوی خواهد شد و زوایای پنهان این نوع دیدگاهها در آثار سینماگران هالیوودی بر اساس تئوریهای سیاستمداران پشت پرده کاخ سفید و پنتاگون بررسی گردید. اهمیت موضوع در آن است که هالیوود ابزاری برای آمریکا در جهت توسعه سیاستهای خود در ادامه جنگ و اشغال است.
- Abstract
- Due to its geostrategic importance in the Middle East region, Afghanistan has several times throughout the course of history become a target of military attacks and invasions and has always attracted the attention of foreign conquerors. During the Cold War, it was used as an arena for the demonstration of power both by the Western and the Eastern Bloc. After the September 11 attacks, Afghanistan was no longer portrayed by Hollywood cinema as a friend and ally against the Soviet Union, but started being presented as a safe haven for breeding terrorists. On the pretense of a battle against terrorism, U.S. military troops entered Afghanistan. Hollywood has played an important role in justifying and gaining support for the U.S. foreign policies, especially during major international upheavals or crises such as the confrontation with the Nazis, former Soviet Union, Vietnam and ultimately, after the September 11 attacks, in the encounter with terrorism and al-Qaeda. Thus, Hollywood has always been used by various U.S. administrations and governments as a tool for either deliberate or unintentional promotion of their aims, standpoints and positions to others. This study will analyze the reasons for the change in Hollywood’s perspective on Afghanistan after the events of September 11, 2001 based on the theory of Orientalism of Edward Said and examine the hidden aspects of these representations in the works of Hollywood filmmakers reflecting the theories of backstage policy-makers and lobbyists in the White House and the Pentagon. The point of significance of this subject lies in the claim that Hollywood represents a tool which the United States has been using for extending its political influence and continuation of the policy of war and occupation. Key words: occupation, Afghanistan, September 11, Orientalism, Hollywood