اثربخشی آموزش مبتنی بر مثبت نگری بر باورهای غیرمنطقی و اضطراب اجتماعی نوجوانان
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74458;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2463;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74458;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2463
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- علی جوادی
- استاد راهنما
- منصوره حاج حسینی
- چکیده
- چکیده مرحله نوجوانی به علت آنکه از دشوارترین مراحل حیات انسان به شمار میرود؛ همواره مورد توجه روانشناسان بوده است. از بزرگترین مشکلاتی که افراد در این دوره با آن مواجه می¬¬شوند، اضطراب اجتماعی و باورهای غیرمنطقی است؛ از اینرو پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثربخشی آموزش مثبتنگری بر باورهای غیرمنطقی و اضطراب اجتماعی نوجوانان و با طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهر نیشابور در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل میدهند؛ که از بین آنها دو دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب و در نهایت 50 دانشآموز این دو دبیرستان که بالاترین نمرات را در پرسشنامهها کسب کرده بودند، شناسایی و به صورت تصادفی در دو گروه 25 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا بر روی هر دو گروه پیشآزمون انجام شد و پس از آموزش گروه آزمایش طی یک دوره هشت جلسهای، پسآزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید. دادهها با استفاده از آزمون ارزیابی تفکرات غیرمنطقی و پرسشنامه خودباوریهای مربوط به اضطراب اجتماعی (SBSA) جمعآوری و با روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین، انحراف معیار، مینیمم، ماکزیمم، آزمون t جفتی و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها نشان داد میزان اضطراب اجتماعی (01/0>p) و باورهای غیرمنطقی (01/0>p) پس از آموزش مهارتهای مثبتاندیشی در گروه آزمایش کاهش معناداری یافته است. در نتیجه میتوان برای کاهش میزان اضطراب اجتماعی و باورهای غیرمنطقی نوجوانان از رویکرد درمانی مثبتنگر بهره جست. واژگان کلیدی: آموزش مثبت¬نگر- اضطراب اجتماعی- باورهای غیرمنطقی - نوجوانی.
- Abstract
- Abstract Adolescence is one of the most difficult levels of human life, so it always been of the interests for Psychologists. One of the biggest problems that people face in period is social anxiety irrational beliefs. This study aimed to identify the effect of learning positive thinking ,irrational beliefs and social anxiety on adolescences in model of experimental pretest and past test with two groups, including examination and control group. Statistical society included all the male high school students of neyshabour in the academic year of 1393-1394.two high school were selected randomly and at least 50 high school students with the highest scores on the questionnaire had been identified and assigned to two groups of 25 people randomly, including experimental and control. First the pre-test performed on both groups. After training the examination group, post-test was performed on both groups over a period of eight session. Data were collected using Assessment tests for irrational beliefs and self- esteem questionnaires related to social anxiety (SBSA) and analyzed using analyzed of covariance and paired sample T test. The findings indicated the extent of social anxiety and irrational beliefs of positive thinking skills have been significantly reduced in the experimental groups. As the result, positive thinking can be used it reduce social anxiety and irrational beliefs of adolescences. Key words: learning positive thinking- social anxiety- irrational beliefs- adolescences