عنوان پایاننامه
سیمای زن و مادر در سینمای ایران
- رشته تحصیلی
- مطالعات ایران
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: IR14 295 1394;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74057;کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: IR14 295 1394;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74057
- تاریخ دفاع
- ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- دانیلا کلاوا
- استاد راهنما
- روح اله حسینی
- چکیده
- با توجه به فرهنگ ایران که زن بالاترین مقام را دارد و بهشت زیر پای مادر است به طور یقین از نقش زن و مادر در سینمای ایران نمیتوان غافل شد. در این پایان نامه دو فیلم مورد تحیلیل و بررسی قرار گرفته است فیلم اول «مادر» از علی حاتمی که نقش سنتی از مادر و زن ایرانی را به تصویر میکشد. آنچه که باعث میشود تا نگاه سنتی و مدرن داشته باشیم وضعیت زنان است و در ذیل به ویژگیهای زن سنتی که در سینمای ایران از آن به عنوان زن سنتی یاد میشود اشاره میشود که برخی از این موادر با فیلم انتخاب شده پایان نامه منطبق است: زنانی که نقش اصلی آنان خانه داری و کارکردهای مهمشان همسری و مادری و مهمترین دغدغه هایشان دغدغه های خانودگی و خویشاوندی است، زنان کمتر از محصولات فرهنگی (وسایل ارتباط جمعی و غیره) استفاده می کنند، بیشتر با پوشش های سنتی و معمولی در فیلم ظاهر می شوند، دارای تحصیلات ابتدایی و دیپلمه هستند، زنان کمتری در فیلم دارای مشاغل فکری و دانشگاهی هستند، زمان حضور زنان در فیلم کمتر است. بخش زیادی از زمان حضورشان در فیلم در خانه می گذرد، بیشتر خانه دار هستند، برای حل مشکلات شخصی و خانوادگی بیشتر به بستگان و خانواده مراجعه می کنند، دارای باورها و اعتقادات خرافی و سنتی هستند. (فال گیری، نذر کردن و( . . . به خاطر وابستگی اقتصادی و عدم امنیت اقتصادی گرایش بیشتری به استفاده از زیور آلات و طلا دارند، بیشتر به طبقات اجتماعی پایین تعلق دارند، دارای دامنه سنی بالاتری هستند، دارای نقش اصلی کمتری در فیلم ها هستند. بیشتر وعده های غذایی را در خانه می خورند. آشپزی می کنند. فیلم دوم «دختری با کفشهای کتانی» به کارگردانی رسول عاملی صدرکه با نگاه مدرن به نقش مادر و زن ایرانی دارد. که ویژگیهای ذیل منطبق است با زن مدرن . زنان دارای مهارت های مدرن مثل رانندگی، موسیقی، کامپیوتر و غیره هستند.زنان بیشتر از محصولات فرهنگی بهره می گیرند زنان بیشتر با پوشش های مدرن و شیک در فیل مها ظاهر می شوند. زنان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. زنان بیشتری دارای مشاغل فکری و دانشگاهی هستند. زمان حضور زنان در فیلم بیشتر است. بخش زیادی از حضور زنان در فیلم در خارج از خانه می گذرد. زنان بیشتر شاغل هستند. زنان برای حل مشکلات شخصی و خانوادگی بیشتر به قانون و معیارهای علمی مراجعه می کنند. زنان به باورها و اعتقادات خرافاتی عقیده ندارند.زنان به خاطر امنیت اقتصادی و اشتغال کمتر از زیور آلات و طلا استفاده میکنند. زنان بیشتر به طبقات اجتماعی بالا تعلق دارند.زنان از گروه سنی جوان تر و دارای چهره زیباتری هستند. زنان دارای نقش اصلی بیشتری در فیلم ها هستند زنان برای صرف غذا بیشتر به رستوران می روند. در این پژوهش ابتدا به نقش زن در سینمای ایران پردازیم که به دو دوره قبل از انقلاب اسلامی که خود به چهار دوره تقسیم شده: زنان در دوره اول فیلم¬سازی در ایران (1316-1309)؛ زنان در دوره دوم فیلم¬سازی در ایران (1328-1327) زنان در دوره سوم فیلمسازی در ایران (1348-1339) زنان در دوره چهارم فیلمسازی در ایران (1357-1349) وزنان در دوره بعد از انقلاب اسلامی میپردازیم.
- Abstract
- The subject of this Master thesis is The role of women and mother in Iranian cinema. In this Master thesis we will speak about the role, the significance and the position of Iranian woman and Iranian mother in Iranian cinema. We can observe the role of woman and mother in Iranian cinema from different standpoints of view. We will try to discover, how the role and the position of Iranian woman and Iranian mother is presented in Iranian cinema. Iranian woman and also Iranian mother has very significant role and the position in Iranian cinema and in Iranian society. An interesting question is also, how much does the role and the position of Iranian woman and Iranian mother in Iranian cinema reflect the real life of Iranian woman and Iranian mother in Iranian society. What kind of roles does Iranian woman and Iranian mother have in Iranian cinema? She is a wife, a mother, a keeper of the family, a social worker, a teacher, an artist, a student, a director, a scientist, a doctor, a housewife, a secretary, a lawyer and she can also have other roles and jobs. It is also very important, how Iranian woman and Iranian mother is presented in Iranian cinema. What is the significance of Iranian woman and Iranian mother in Iranian cinema? The approach towards the role and the position of Iranian woman and Iranian mother in Iranian cinema is also very important. We can observe the role and the position of Iranian woman and Iranian mother in Iranian cinema from two different standpoints of view and two different approaches, the traditional approach and the modern approach.