اثر تمرکز بازار بر عملکرد سیستم بانکداری در ایران
- رشته تحصیلی
- بانکداری اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1857;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81477;کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1857;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81477
- تاریخ دفاع
- ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- پانیذ حاجی کریمیان
- استاد راهنما
- محسن مهرآرا
- چکیده
- در نظریات اقتصادی هر بازار دارای سه عنصر اساسی عملکرد، رفتار و ساختار است. رقابت پذیری یکی از عناصر اصلی ساختار بازار است که می تواند تحت تاثیر سایر مولف های بازار قرار گیرد. عملکرد سیستم بانکی همواره در شاخص هایی هم چون سود آوری، رقابت پذیری و کارایی آنها منعکس شده است که خود این متغیرها نیز اساساً باید در یک چارچوب منسجم از سایر عوامل تاثیر بپذیرند. برای اتخاذ و اجرای سیاستهای موفق در نظام بانکی کشور باید چگونگی ارتباط بین ساختار و عملکرد در نظام بانکی کشور شناسایی شود و نسبت به ماهیت و نحوه ارتباط این عناصر با یکدیگر، شکل و نوع سازمان بازار مشخص شود. در مطالعات تجربی در حوزه ی ساختار بازار برای درجه ی رقابت و انحصار در هر بازار به طور معمول از مفهوم تمرکز استفاده می شود. تمرکز عبارت است از چگونگی و نحوه ی تقسیم بازار بین بنگاه-های مختلف. برای اندازه گیری تمرکز، اندازه نسبی بنگاه ها مد نظر است. براین اساس با توجه به اهمیت موضوع، بررسی اثرات تمرکز بازار به عملکرد سیستم بانکداری در ایران هدف این تحقیق می باشد. در تخمین مدل رابطه تمرکز بازار و عملکرد بانکهای خصوصی و دولتی در ایران از روش پانل دیتا در فاصله زمانی 1392-1384 استفاده شده است، که نتایج حاصل شده به این صورت است: متغیرهای تمرکز، تورم، حجم پول و نسبت تسهیلات بانکی به کل دارایی سیستم بانکی تاثیر مثبت و متغیرهای ریسک و نرخ سود علی الحساب بانکهای دولتی تاثیر منفی بر عملکرد سیستم بانکی در ایران دارند. بنظر می رسد که افزایش تمرکز، رقابت و ریسک پذیری را در سیستم بانکی کاهش و در نتیجه احتمال وقوع بحران را کاهش می دهد. به علاوه تورم و رشد حجم پول هرچند تبعات منفی بر متغیرهای کلان اقتصادی در بلندمدت دارند اما در کوتاه مدت می تواند توان سود آوری بانک ها را افزایش دهد.
- Abstract
- In economic theories, every market contains three main elements of function, behavior, and structure. Competitiveness is one of the main elements of the market structure that can be affected by other components of the market. The function of bank system has always been reflected in indexes such as profiteering, competitiveness and their proficiency that these variables themselves must basically be affected in a coherent framework rather than other factors. For successful policymaking and their implementations in the bank system of the country we have to recognize the quality of relationship between the structure and function of the bank system and according to the nature and the manner of these elements’ correlation, we can determine the form and organization type of the market. In experimental studies regarding the market structure, we usually use the concept of concentration for the degree of competency and monopoly. Concentration is how a market is divided among different corporations. To measure concentration, relative size of the corporations is considered. Based on this, according to the importance of the issue, the goal of this research is to investigate the effects of market concentration on the function of bank system in Iran. In the correlation estimation of market concentration and the function of public and private banks of Iran, panel data method has been used within the years of 1384 to 1392; out of which the following results are concluded: The variables of concentration, inflation, the volume of money, and the ratio of bank facilities to the total bank system assets, have positive effect and the variables of risk, and public banks profit rate have a negative effect on bank systems in Iran. Key words: concentration, inflation, risk, volume of money, facilities, bank system, function, and panel data.