عنوان پایان‌نامه

وضعیت حقوقی سوخت رسانی در منطقه انحصاری اقتصادی و سایر مناطق دریایی با تاکید بر رویه قضایی دادگاه بین المللی حقوق دریاها



    دانشجو در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "وضعیت حقوقی سوخت رسانی در منطقه انحصاری اقتصادی و سایر مناطق دریایی با تاکید بر رویه قضایی دادگاه بین المللی حقوق دریاها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق بین الملل
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4082
    تاریخ دفاع
    ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

    منطقه¬ی انحصاری¬اقتصادی برای اولین بار در کنوانسیون حقوق دریاها پیش¬بینی گردید. کنوانسیون با اعطای این منطقه به دول ساحلی تا حدود زیادی به خواسته¬های این دولت¬ها پاسخ گفت. امّا، از آنجا که این منطقه بخش اعظمی از اقیانوس¬ها را پوشش می¬دهد، دول قدرتمند دریایی به اینکه تمام حقوق و صلاحیّت¬ها در این منطقه به دولت ساحلی تعلّق یابد راضی نشدند. نتیجه این اختلاف حاکم نمودن نهاد حقوق حاکمه به جای حاکمیت در این منطقه شد. این نهاد برخلاف نهاد حاکمیت، در مواقع اختلاف بین دول ذی¬نفع، در حل اختلاف قاطع نمی¬باشد، به همین دلیل بعد از تصویب کنوانسیون حقوق دریاها در سال 1982 یکی از مناطقی که بیشترین میزان اختلافات صلاحیّتی مربوط به آن می¬شود، منطقه¬ی انحصاری¬اقتصادی می¬باشد. یکی از این اختلافات صلاحیّتی سوخت¬رسانی به شناورهای ماهیگیری خارجی بود که دادگاه بین¬المللی حقوق دریاها سرانجام، در سال 2014 در پرونده¬ی نفت¬کش ویرجینیا تکلیف آن را روشن نمود. در این پژوهش با تکیه بر این رأی و سایر آراء مرتبط این نهاد قضایی در مورد سوخت¬رسانی به سایر شناورها در منطقه¬ی مذکور و سایر مناطق دریایی نیز نتیجه¬گیری نمودیم. علاوه بر این، با توجّه به نظام حقوقی ویژه¬ی منطقه¬ی انحصاری¬اقتصادی که مستعد وقوع اختلاف می¬باشد، مکانیزم-هایی در کنوانسیون حقوق دریاها برای حل اختلافات ناشی از این منطقه تدبیر شده است. در فصل سوم این تحقیق در پرتو دو نمونه از اختلافات شایع این منطقه، سوخت¬رسانی و فعّالیت¬های نظامی، این مکانیزم¬ها را مورد بررسی و نقد قرار دادیم.
    Abstract
    The exclusive economic zone for the first time was enshrined in the 1982 law of the sea convention. By giving this zone to coastal states and allocating significant rights and jurisdictions to them, the convention met their needs to a great extent. However, since the Exclusive Economic zone covers large parts of the oceans (almost one-third), the great maritime powers didn’t consent to grant all the rights and jurisdictions to the coastal states. This disagreement resulted in devising sovereign rights regime instead of sovereignty for the zone. The former, unlike the latter, is not decisive in resolving disputes, that’s why since the adoption of law of the sea Convention, the exclusive economic zone has been one of the most challenging zone in terms of jurisdiction. One of the jurisdictional disputes has been about offshore bunkering of foreign fishing vessels. But, eventually, international tribunal for the law of the sea decided to shed light on this important matter in M/V Virginia G case 2014. In this thesis, we shall examine M/V Virginia G and other related judgments. Having this and other judgments in mind, we also want to deal with bunkering of other types of vessels and on other maritime zones. Moreover, Given specific legal regime of the Exclusive Economic zone which is prone to disputes in itself, some mechanisms have been devised for settlement of these disputes in the 1982 law of the sea convention. In the third chapter of this study, in light of two common disputes in this zone, namely offshore bunkering and military activities, we discussed and reviewed those mechanisms.