عنوان پایان‌نامه

هویت در تصویرگری معاصر ایران (دهه ۴۰ تا ۸۰)ع: تصویرسازی یک داستان ایرانی و یک داستان خارجی بر اساس دست آوردهای بخش نظری



    دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "هویت در تصویرگری معاصر ایران (دهه ۴۰ تا ۸۰)ع: تصویرسازی یک داستان ایرانی و یک داستان خارجی بر اساس دست آوردهای بخش نظری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تصویرسازی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11162;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74160
    تاریخ دفاع
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

    این پایان نامه با موضوع «هویت در تصویرگری معاصر ایران (دهه‏ی 40 تا 80)»، به منظور جمع‌آوری و دسته‌بندی اطلاعات موجود در زمینه‏ی تصویرسازی معاصر ایران و نحوه‏ی بازآفرینی هویت بصری ایرانی در این آثار تهیه شده است. با توجه به این واقعیت که سلیقه‏ی جوامع سنتی که شامل هنرمند و مخاطبان هنر نیز می‏شود، تحت تاثیر شرایط حاصل از مدرنیسم قرار گرفته است و هنرمند و مخاطب در جامعه‏ی معاصر دیگر از محیطی بسته و محدود تغذیه نمی‌شوند و با حجم انبوهی از اطلاعات و امکانات برای هویت‏پذیری رو‏به‏رو هستند، یافتن راهی برای خلق آثاری هنری که به نوعی بومی و ایرانی باشد و به هویت ایرانی اشاره کند به موضوعی قابل توجه بدل شده است. فرض نگارنده بر این است که راهی برای بازنمایی هویت ایرانی در آثار هنری معاصر (تصویرگری معاصر) وجود دارد که از توانایی برقراری ارتباطی هماهنگ بین هنر ایرانی و عناصر بصری هویت‏ساز آن با عناصر برخاسته از فرهنگ و هنر غربی، برخوردار است. برای رسیدن به این راه، در این پایان نامه ، به طور خلاصه و با مراجعه به منابع علمی، تعاریفی از هویت، فرهنگ و هویت ایرانی گرد آورده شده است. همچنین برای درک بهتر شرایط جامعه‏ی معاصر ایرانی، به مدرنیسم و تاثیرات آن پرداخته شده و دلایل ضرورت حفظ هویت ایرانی در جامعه‏ی امروز، مطرح شده است. سپس با پرداختن به تعریف هویت بصری، اطلاعاتی در زمینه‏ی هنر ایرانی و آن‏چه هویت بصری هنر ایران را شکل داده، ارائه و ویژگی‏های هویت هنری ایران، دسته بندی شده است. در آخر نیز فرآیند بومی‏سازی و بازآفرینی هویت ایرانی، با توجه به آثار تصویرگری هنرمندان معاصر ایران، مورد بحث قرار گرفته و عناصر هویت‏ساز و مجموعه اقداماتی که در تصویر منجر به برقراری ارتباط میان عناصر بومی و غیر بومی می‏شوند، مطرح شده است. گردآوری این تحقیق به صورت توصیفی و تحلیلی و با روش استقرایی (از جزئیات به کلیات) انجام شده است. همچنین تصاویر مورد استفاده در این پایان نامه، با مراجعه به کتابخانه‏ی پژوهشی شورای کتاب کودک و کتابخانه‏ی مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جمع آوری شده است. در نهایت، آن‏چه که به طور کلی از پژوهش انجام شده بدست آمده است، مجموعه‏ای از ویژگی‏های بارز هویت ایرانی در آثار هنری است که در گرایش تصویرسازی به دو شاخه‏ی عناصر هویت‏ساز با ساختار درونی (مفهوم، محتوا، حال و هوا و نگاه ایرانی)، و عناصر هویت‏ساز با ساختار بیرونی (عناصر ظاهری و دیداری مانند خط، رنگ، تکنیک، نقوش هندسی گیاهی، حیوانی و انسانی، چهره پردازی، آرایش و پوشش اقوام، عناصر برخاسته از معماری و...) تقسیم شده اند.
    Abstract
    With “Identity in Iran’s Contemporary Illustration Scene (1950s through 1990s)” serving as the subject, this dissertation has been prepared in order to accumulate and categorize existing information regarding Iran’s contemporary illustration scene and to assess how Iranian visual identity has been recreated in these works. Considering the fact that traditional communities’ preferences, which consists of both the artist and the audience, are influenced by conditions created by Modernism and considering that artists and audiences working in today’s society are no longer fueled by a restricted and closed-off environment and are met with huge quantities of information and opportunities to identify with things, finding a way to create artistic works that are in a way native and Iranian and point to Iranian identity, has become increasingly more important. The author’s presumption is based on the notion that there is a way to reflect on Iranian identity in contemporary works of art (contemporary illustration) which possesses the ability to establish an organized communication between Iranian art and its identifying visual elements, and elements rising from western culture and art. To find and attain this way, definitions of identity, culture and Iranian identity have been gathered in this dissertation. Moreover, Modernism and its effects have been addressed and the reasons for the necessity of maintaining Iranian identity in today’s society have been mentioned to provide a better understanding of how things are in Iran’s contemporary society. Then, taking into account the definition of visual identity, information about Iranian art and what has shaped the visual identity of Iran’s art, have been provided and the characteristics of Iran’s artistic identity have been categorized. In the end, while paying attention to works of illustration by contemporary Iranian artists, the process of localization and recreation of Iranian identity has been discussed and the elements that shape identity and the totality of measures which lead to the establishment of communication between local and global elements, have been addressed. This thesis has been put together using description, analysis and inductive reasoning. Furthermore, images used in this dissertation have been gathered from the research library of Children’s Book Council and the library of Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults. Finally, the results of this study, are a series of manifest characteristics of Iranian identity in works of art which in regards to illustration, are divided into the two groups of elements which shape identity using internal structures (concept, content, atmosphere and Iranian outlook), and elements which shape identity using external structures (visual and visible elements such as handwriting, color, technique, vegetative, animalistic and humanistic geometrical designs, make-up and clothing of races, elements rising from architecture, etc).