عنوان پایان‌نامه

نقش به کارگیری راهبردهای نقشه مفهومی پر کردن نقشه ، نقشه مفهومی گروهی و ساخت نقشه در بهبود درک مطلب فراگیران سطح متوسط ایرانی انگلیسی به عنوان زبان خارجی




    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1921;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73887;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1921;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73887
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    عباسعلی رضایی

    خواندن یکی از مهارت¬های پایه¬ای زبان بوده که نقش مهمی در یادگیری و دستیابی به اهداف آموزشی ایفا می¬کند. راهبردهای مختلفی جهت بهبود درک مطلب معرفی شده که یکی از آن¬ها نقشه مفهومی می¬باشد .این تحقیق سعی بر بهبود درک مطلب فراگیران ایرانی سطح متوسط انگلیسی به عنوان زبان خارجی از طریق بکارگیری سه تکنیک نقشه¬ی مفهومی با نام پر کردن نقشه، نقشه مفهومی گروهی و ساخت نقشه داشته است. بدین منظور تعداد 80 زبان آموز در این تحقیق شرکت کردند. هم سطح بودن آن¬ها از طریق آزمون تعیین سطح مهارت نلسون مورد تایید قرار گرفته و سپس به 3 گروه آزمایشی و یک کنترل گروه هر کدام با 20 شرکت کننده تقسیم شدند. هر یک از گروه¬های آزمایشی با یکی از تکنیک¬های مورد نظر نقشه مفهومی مورد آموزش قرار گرفتند. کل 4 گروه در پیش آزمون و پس آزمون شرکت کردند. نمرات بدست آمده از طریق مجموع آزمون های تی و ANOVA مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج آشکار کرد که تمام شرکت کنندگان عملکرد تقریباً مشابهی در پیش آزمون داشته و هیچ تفاوت معناداری میان آن¬ها وجود نداشت. با این وجود تمام سه گروه آزمایشی به صورت چشم گیری عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل در پس آزمون داشتند. علاوه بر این، یک مقایسه چندگانه برای یافتن تکنیک موثرتر اجرا شد. گروه آزمایشی پر کردن نقشه عملکرد بهتری در مقایسه با دو گروه آزمایشی دیگر نشان داد. یک پرسش نامه نقشه مفهومی اتخاذ شد تا نگرش شرکت کنندگان نسبت به بکارگیری تکنیک های نقشه مفهومی در کلاس مورد ارزیابی قرار بگیرد. تحلیل نمرات بدست آمده نگرش مثبت آن ها را تصریح کرد. یافته¬های این تحقیق اثربخشی نقشه مفهومی در بهبود درک مطلب زبان آموزان خارجی را مورد تایید قرار می¬دهد. کلمات کلیدی: درک مطلب، نقشه مفهومی، پر کردن نقشه، نقشه مفهومی گروهی، ساخت نقشه
    Abstract
    Reading is one of the basic language skills which plays an important role in learning and attaining educational objectives. Different strategies have been introduced to facilitate reading comprehension, one of which is concept mapping. This study sough to improve the reading comprehension of Iranian intermediate EFL learners through applying three different techniques of concept mapping, namely ‘fill in the map’, ‘collaborative concept map’, and ‘construct a map’. To this end, a number of 80 learners participated in the study. Their homogeneity was confirmed through conducting Nelson proficiency test, then they were divided into three experimental groups and a control group each with 20 participants. Each of the experimental groups were treated with one of the three intended concept mapping technique،The pretest and posttest were administrated to all the four groups .The obtained scores were analyzed through a series of t-tests and ANOVAS. The results revealed that there was not any significant difference between the participants in the pretest. However, all the three experimental groups outperformed the control group significantly in the posttest. In addition, to explore the more effective technique, a multiple comparison was run. Fill in the map group demonstrated better performance compared with the other two experimental groups. In addition, a concept map questionnaire was adopted to measure the participants’ attitude toward applying concept mapping techniques in the classroom. The analysis of the obtained scores affirmed their positive attitude. The findings of the study confirm the efficacy of concept mapping in improving reading comprehension of EFL learners. Keywords: Reading Comprehension, Concept Map, Fill in the Map, Collaborative Concept Map, Construct a Map