عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر نرم افزارهای فراگیری رایانه - محور زبان بر فراخوانی و نگهداری ضمنی واژگان : وضعیت دانش آموزان ایرانی



    دانشجو در تاریخ ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر نرم افزارهای فراگیری رایانه - محور زبان بر فراخوانی و نگهداری ضمنی واژگان : وضعیت دانش آموزان ایرانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75246;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75246
    تاریخ دفاع
    ۰۳ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    فاطمه شعاعی
    استاد راهنما
    سیدمحمد علوی

    تحقیقات اخیر نشان داده است که فراگیری واژگان زبان دوم به کمک فعالیت¬های ضمنی¬ای همچون خوانش گسترده، صورت می¬گیرد. اما به نظر می¬رسد بسیاری از زبان آموزان متوجه کلمات ناآشنا نمی¬شوند زیرا تصور غلطی از سطح دانش زبانی خویش دارند. در نتیجه، با وجود مزیت¬های یادگیری ضمنی، فراگیری واژگان با روندی کند و افزایشی پیش می¬رود. بدین خاطر، سایر روش¬های بالابردن دانش واژگان باید مورد بررسی قرار گیرد که در این بین تکامل تکنولوژی و بکارگیری نرم افزارهای صوتی و تصویری کمک شایانی به این عرصه کرده است. این پژوهش تاثیر فراگیری رایانه-محور واژگان را بر ارتقای ضمنی کلمات زبان دوم در دانش آموزان نوجوان ایرانی دارای سطح متوسط دانش زبانی مورد بررسی قرار داد. همچنین دیدگاه¬های هر دو گروه نسبت به فراگیری رایانه-محور زبان و فراگیری رایانه-محور توسط پرسشنامه مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. سرانجام، نرم افزاری در جهت اهداف این تحقیق طراحی و پیاده سازی گشت که شامل ترکیبی از امکانات صوتی و متنی بوده و از دسترسی به تعاریف ساده انگلیسی و فارسی بهرمند بود. پس از پاسخگویی به آزمون مهارت کمبریج و انجام مصاحبه، 62 دانش آموز که در حال تحصیل در یکی از آموزشگاه های تهران بودند، انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه رایانه-محور و غیر رایانه-محورتقسیم گشتند. هر دو گروه به صورت مشترک به یک پیش آزمون، پس آزمون، پس آزمون با تاخیر دو هفته ای، و پرسشنامه پاسخ دادند.
    Abstract
    A vast body of research has advocated that second language vocabulary is acquired as a by-product of meaning-focused activities such as extensive reading which do not explicitly target vocabulary learning. However, it appears that language learners often fail to notice unfamiliar words because they wrongly assume they know the meaning. Therefore, given the inarguable advantage of incidental learning, vocabulary gain proceeds only incrementally and in small quantities. To this end, other possible methods of improving word knowledge demand further examination. The evolution of multimedia has provided the opportunity for the presentation of annotations, provision of dictionary definitions, and reappearance of new words in the reading text. This study reports on an investigation into the effect of Computer Assisted Vocabulary Learning (CAVL) on fostering the incidental vocabulary gain of 62 pre-intermediate teenage learners of English studying in a language institute in Iran. These participants were randomly assigned to the experimental (CAVL) and control (traditional teacher-led) groups. Additionally, the two groups’ perceptions towards Computer-Assisted Language Learning (CALL) and Computer-Assisted Learning (CAL) were surveyed and compared. A multimedia application integrating contextual cues, frequency of occurrence, dictionary definitions, and a simultaneous combination of textual and audio annotations, was developed uniquely for the purposes of this experimental research. In order to measure and compare the vocabulary recall and retention of the two groups, a pretest-posttest research design was utilized. The results of the immediate posttest demonstrated that the students in the CAVL group significantly outperformed those of the non-CAVL group, confirming superior recall of the new words. Although the latter groups’ scores on the delayed posttest were also higher than the former groups’ scores, in comparison to the immediate posttest, a considerable decrease