عنوان پایاننامه
بررسی رشد نیمرخ های زبانی در دانش آموزان نابینای پیش دبستانی و دبستانی یک مطالعه مقطعی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74213;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2455;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74213;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2455
- تاریخ دفاع
- ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- سعدی زارعی
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- چکیده زبان یکی از حیطه¬های اصلی در رشد انسان است که کارکردهای اصلی آن شامل برقراری ارتباط، تفکر و خود نظم¬دهی به رفتار می¬باشد. هدف از این مطالعه بررسی رشد نیمرخ¬های زبانی در دانش¬آموزان نابینای پیش-دبستانی و دبستانی است. نوع مطالعه در این پژوهش مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش-آموزان نابینای پیش دبستانی و دبستانی مدارس شهید محبی، دکتر خزائلی و مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر تهران است. 30 نفر از دانش¬آموز 4 تا 9 ساله در این پژوهش شرکت داده شدند. برای بررسی مهارت¬های زبانی از آزمون رشد زبان فارسی که شامل 9 خرده آزمون است استفاده شد. از آزمون t تک گروهی و آزمون z برای تحلیل نتایج استفاده شد. نتایج نشان دادند که دانش¬آموزان نابینا در مهارت زبان دریافتی عملکرد پایین¬تری از گروه هنجار جامعه دارند(01/0>p) و در مهارت¬های زبان واسطه¬ای (01/0>p) و زبان بیانی(01/0>p) عملکرد بالاتری از گروه هنجار جامعه به دست آوردند. همچنین در مهارت معناشناسی دانش آموزان عملکرد بهتری نسبت به گروه هنجار جامعه داشتند و در مهارت¬های نحو و زبان گفتاری به ترتیب عملکرد پایین¬تر و مشابه با گروه هنجار به دست آوردند کلمات کلیدی: نابینایی- زبان دریافتی- زبان واسطه¬ای- زبان بیانی.
- Abstract
- Abstract Language is one of the main domains in human development. Main functions of language include communication, thinking, and behavioral self-regulation. The purpose of this study was to investigate the development of language profiles among primary school and pre-school blind students. The study utilized a sectional research design. The population included all primary school and preschool blind students of Shahid Mohebi School and Dr. Khazaieli School as well as centers supported by Tehran Welfare Organization. Thirty students aged 4 to 9 participated in the study. Farsi version of Test of Language Development (TOLD), which contains nine subtests, was utilized to examine language skills. To analyze the data, one-sample t-test and Z test were utilized. Findings showed that blind students report lower performance in receptive language skills as compared to normal population (p<0.01). They also reported higher performance in intermediate language skills (p<0.01) and expressive language skills (p<0.01) as compared to normal population. These students also showed better performance in semantics as compared to normal population. In addition, their performance was similar to the normal population in syntax; however, it was lower in terms of oral language as compared with the normal population. Keywords: blindness, receptive language, intermediate language, expressive language.