عنوان پایاننامه
تاثیر خستگی ذهنی بر زمان واکنش انتخابی شناگران دختر و پسر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1286;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76548;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1286;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76548
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- سعید جایدری فرد
- چکیده
- هدف این پژوهش بررسی تأثیر خستگی ذهنی بر زمان واکنش انتخابی شناگران پسر و دختر بود. 30 شناگر (15 پسر و 15 دختر) با میانگین سنی 22/1 به صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. آزمودنی ها تکلیف زمان واکنش انتخابی را در 51 دقیقه کاری انجام دادند، در این تکلیف که شامل سه دوره 17 دقیقه ای، بدون استراحت بود، 17 دقیقه اول به عنوان پیش آزمون و دو دوره بعدی به عنوان پس آزمون در نظر گرفته شد. برای اثر خستگی ذهنی بر زمان واکنش انتخابی پسران شناگر و دختران شناگر در دوره های مختلف زمانی از آزمون تحلیل واریانس با اندازه های تکراری و آزمون های تعقیبی (بونفرونی) استفاده شد. برای مقایسه زمان واکنش انتخابی پسران و دختران شناگر در دوره های مختلف زمانی با اعمال خستگی ذهنی از آزمون تحلیل واریانس مرکب استفاده شد، در ادامه از یک طرح تحلیل واریانس درون گروهی با اندازه گیری تکراری روی عامل دوره های زمانی (زمان1-2و3) برای مشخص نمودن تاثیر خستگی ذهنی بر زمان واکنش پسران و دختران شناگر استفاده شد. نتایج نشان داد: خستگی ذهنی بر زمان واکنش انتخابی پسران شناگر در دوره های مختلف زمانی تأثیر معنی داری داشت(0/001 p?). خستگی ذهنی بر زمان واکنش انتخابی دختران شناگر در دوره های مختلف زمانی تأثیر معنی داری داشت(0/001 (P?. افراد در دوره اول زمانی نسبت به دوره دوم و سوم زمان واکنش کمتری (بهتری) داشتند. همچنین افراد در دوره دوم زمانی نیز زمان واکنش کمتری (بهتری) نسبت به دوره سوم زمانی داشتند. بین زمان واکنش انتخابی پسران و دختران شناگر در مراحل مختلف اندازه گیری با اعمال خستگی ذهنی تفاوت معناداری وجود داشت(0/001 (P?. زمان واکنش دختران در هر سه دوره زمانی آزمون نسبت به پسران بهتر(کمتر) بود. نتایج حاصل از پژوهش حاضر از نظریه های باریکی ادراکی مانند مدل پردازش اطلاعات موازی و نظریه بهره برداری از نشانه های ایستربروک حمایت می کند.
- Abstract
- Many factors affect the response time. The aim of this study was to investigate the effects of mental fatigue choice reaction time male and female swimmers. 30 swimmers (15 boys and 15 girls) with a mean age of 22.1 to voluntarily participated in the study. Was designed to collect data. Choice reaction time task were done in 51 minutes. In this task, which consists of three 17-minute periods, without a break, the first 17 minutes as the pre-test and post-test were considered as the next two periods. Results showed that mental fatigue choice reaction time boys swimmer in different periods of time had a significant effect (P ? 0.001). Mental fatigue choice reaction time swimmers in different periods of time had a significant effect (P ? 0.001). People in the first period time had less reaction than the second and third period time. As well as those in the second period time had less reaction than the third period of time. Choice reaction time swimming between boys and girls in different periods of time by applying mental fatigue there was a significant difference (P ? 0.001). Reaction time girls were better than boys in all three test period. These results support the perceptual narrowing theory such as parallel informative processing model and sterbruk cues utilization theory.