عنوان پایان‌نامه

ارزیابی کتاب زبان انگلیسی کلاس هشتم در مدارس افغانستان



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی کتاب زبان انگلیسی کلاس هشتم در مدارس افغانستان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1922;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74151
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    عباسعلی رضایی

    با توجه به نقش مهم مواد آموزشی در آموزش زبان دوم، پژوهش حاضر تلاشی است به منظور ارزیابی کتاب درسی زبان انگلیسی کلاس هشتم در مدارس افغانستان از دیدگاه معلمان و دانش آموزان. به این منظور از 30 معلم زبان انگلیسی افغانستانی خواسته شد تا پرسش نامه¬ی آزمایش شده بر مبنای مقایس لیکرت که جنبه¬های مختلف کتاب را مورد بررسی قرار می داد را پر کنند. علاوه براین به 100 دانش آموز افغانستانی نیز پرسش نامه¬ی دیگری برای استخراج نظراتشان در مورد کتاب درسی داده شد. بعد از جمع آوری و تحلیل اطلاعات، نتایج نشان داد که به جز برای تصاویر استفاده شده در کتاب جنبه¬های دیگر شامل رسیدن به اهداف برنامه درسی، سازگاری با هنجارهای فرهنگی-اجتماعی افغانستان، قابلیت تدریس و اثر بخش بودن نظام ارزیابی بوسیله معلمان تایید شدند. علاوه براین به جز برای کیفیت کاغذ و مناسب بودن تصاویر، دانش آموزان در موثر بودن کتاب برای توسعه واژگان جدید، انتخاب موضوع و ترتیب تمرینات موافق بودند. در پایان برخی کاربردهای مربوط به یافته¬ها و همچنین برخی پیشنهادات برای تحقیقات بیشتر ارایه شده است. واژگان کلیدی: ارزیابی، کتاب زبان انگلیسی، کلاس هشتم ، افغانستان
    Abstract
    Regarding the critical role of teaching materials in second language instruction, this study was an attempt to evaluate the English coursebook taught at the 8th grade in Afghan schools from the perspectives of both teachers and students. To this end, 30 Afghan teachers of English were asked to fill out a piloted, Likert-scale questionnaire whose items tapped different aspects of the book. In addition, 100 Afghan students at the 8th grade were given another questionnaire to elicit their opinions on the book. After collecting and analyzing the data, the results indicated that, except for the pictures and illustrations used in the book, other aspects including ‘meeting syllabus objectives’, ‘compatibility with Afghan socio-cultural norms’, ‘teachability’, and ‘effectiveness of the testing system’ are confirmed by the teachers. In addition, except for the paper quality and suitability of the illustrations and pictures, the students agreed on the effectiveness of the book in vocabulary development, topic selection and sequence of the exercises. This study ends with providing some implications relevant to the findings as well as some suggestions for further research. Key words: Coursebook, Evaluation, Syllabus, Teachability