عنوان پایان‌نامه

شناخت و تحلیل عوامل موثر بر موفقیت تحاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشکده فنی دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناخت و تحلیل عوامل موثر بر موفقیت تحاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشکده فنی دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علم سنجی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77934;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77934
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    مرضیه تهم
    استاد راهنما
    علیرضا نوروزی

    برای دستیابی به اقتصاد دانش‏بنیان بایستی شرایط لازم برای ابداع و نوآوری فراهم شود تا توانایی تبدیل ایده‏ها به محصولات از طریق سرمایه‏گذاری، به تولید محصولات جدید منجر شود. یکی از منابع اصلی ایده‏های جدید و نوآوری، پژوهشگران و پژوهش‏های دانشگاهی هستند. از طرفی منافع ملی ایجاب می‏کند که از صرف منابع مهم و قابل توجهی که در قالب نیروهای متخصص، اعتبارات و فرصت زمانی جهت انجام پژوهش‏ها در دانشگاه‏ها صورت می‏گیرد، حداکثر بهره‏برداری به عمل آید. با توجه به اهمیت روزافزون تجاری‏سازی، هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت تجاری‏سازی دستاوردهای پژوهشی دانشکده فنی دانشگاه تهران می‏باشد تا با شناسایی، اولویت‏بندی و تحلیل این عوامل گامی در جهت پیشبرد تجاری‏سازی در دانشکده فنی و مهندسی برداشته شود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش توصیفی، آمیخته (کیفی- کمی) است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی عبارت است از خبرگانی که در تجاری‏سازی دستاوردهای پژوهشی در دانشکده فنی دارای تجربه و تخصص هستند و در بخش کمی شامل اساتید و دانشجویان فعال در تجاری‏سازی و کارکنان مؤسسات پژوهشی دانشکده فنی دانشگاه تهران است. حجم نمونه در بخش کیفی شامل 8 نفر است که از روش نمونه‏گیری هدف‏مند انتخاب شده‏اند و در بخش کمی 70 نفر است که به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده‏ها در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی، از پرسشنامه استفاده شده است. در این پژوهش جهت تحلیل عاملی عوامل شناسایی شده از آزمون Kmo و آزمون کرویت بارتلت استفاده شده است. جهت تحلیل داده‏ها از آزمون‏های فریدمن، تی‏وابسته، تی مستقل و آزمون پارامتریک آنووا استفاده گردید. تحلیل داده‏های کیفی و کمی نشان‏دهند? وجود 5 گروه عوامل سازمانی، نهادی، فردی، صنعتی و دولتی در 18 بُعد اصلی و 36 بُعد فرعی است که بر تجاری‏سازی موفق دستاوردهای پژوهشی دانشکده فنی دانشگاه تهران مؤثر هستند. اولویت این عوامل به ترتیب از اولویت بیش‏تر به اولویت کمتر عبارت است از عوامل فردی، عوامل سازمانی، نهادی، دولتی و صنعتی. با وجود این همان‏طور که یافته‏ها نشان داد عوامل مؤثر در موفقیت تجاری‏سازی در دانشکده فنی دانشگاه تهران وضعیت مطلوبی ندارند، و به همین خاطر برای جلوگیری از رکورد و منفی شدن رشد باید ضمن فعال‌سازی پتانسیل‌ها به بهینه‌سازی برخی ا
    Abstract
    The necessity conditions for innovation should be provided toachieve basic knowledge economic to make ability to convert ideas into products through investments, which case to produce new product. Researchers and academic research are the main resource of the new idea and innovation. On the other hand, the national interest require using important and significant resources in terms of expertise, funds and time opportunities which use to accomplish the academic research, maximum advantage is taken. Givan the increasing importance of commercialization of academic research. The aim of this research is to identification and analysis of key factots influencing on success of commercialization of academic research in faculty of engineering of Tehran university.