شناخت و تحلیل عوامل موثر بر موفقیت تحاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشکده فنی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- علم سنجی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77934;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77934
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- مرضیه تهم
- استاد راهنما
- علیرضا نوروزی
- چکیده
- برای دستیابی به اقتصاد دانشبنیان بایستی شرایط لازم برای ابداع و نوآوری فراهم شود تا توانایی تبدیل ایدهها به محصولات از طریق سرمایهگذاری، به تولید محصولات جدید منجر شود. یکی از منابع اصلی ایدههای جدید و نوآوری، پژوهشگران و پژوهشهای دانشگاهی هستند. از طرفی منافع ملی ایجاب میکند که از صرف منابع مهم و قابل توجهی که در قالب نیروهای متخصص، اعتبارات و فرصت زمانی جهت انجام پژوهشها در دانشگاهها صورت میگیرد، حداکثر بهرهبرداری به عمل آید. با توجه به اهمیت روزافزون تجاریسازی، هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی دانشکده فنی دانشگاه تهران میباشد تا با شناسایی، اولویتبندی و تحلیل این عوامل گامی در جهت پیشبرد تجاریسازی در دانشکده فنی و مهندسی برداشته شود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش توصیفی، آمیخته (کیفی- کمی) است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی عبارت است از خبرگانی که در تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی در دانشکده فنی دارای تجربه و تخصص هستند و در بخش کمی شامل اساتید و دانشجویان فعال در تجاریسازی و کارکنان مؤسسات پژوهشی دانشکده فنی دانشگاه تهران است. حجم نمونه در بخش کیفی شامل 8 نفر است که از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند و در بخش کمی 70 نفر است که به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی، از پرسشنامه استفاده شده است. در این پژوهش جهت تحلیل عاملی عوامل شناسایی شده از آزمون Kmo و آزمون کرویت بارتلت استفاده شده است. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای فریدمن، تیوابسته، تی مستقل و آزمون پارامتریک آنووا استفاده گردید. تحلیل دادههای کیفی و کمی نشاندهند? وجود 5 گروه عوامل سازمانی، نهادی، فردی، صنعتی و دولتی در 18 بُعد اصلی و 36 بُعد فرعی است که بر تجاریسازی موفق دستاوردهای پژوهشی دانشکده فنی دانشگاه تهران مؤثر هستند. اولویت این عوامل به ترتیب از اولویت بیشتر به اولویت کمتر عبارت است از عوامل فردی، عوامل سازمانی، نهادی، دولتی و صنعتی. با وجود این همانطور که یافتهها نشان داد عوامل مؤثر در موفقیت تجاریسازی در دانشکده فنی دانشگاه تهران وضعیت مطلوبی ندارند، و به همین خاطر برای جلوگیری از رکورد و منفی شدن رشد باید ضمن فعالسازی پتانسیلها به بهینهسازی برخی ا
- Abstract
- The necessity conditions for innovation should be provided toachieve basic knowledge economic to make ability to convert ideas into products through investments, which case to produce new product. Researchers and academic research are the main resource of the new idea and innovation. On the other hand, the national interest require using important and significant resources in terms of expertise, funds and time opportunities which use to accomplish the academic research, maximum advantage is taken. Givan the increasing importance of commercialization of academic research. The aim of this research is to identification and analysis of key factots influencing on success of commercialization of academic research in faculty of engineering of Tehran university.