عنوان پایاننامه
اولویت بندی راهبردهای همکاری های فناورانه در راستای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی ( مطالعه:پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات)
- رشته تحصیلی
- مدیریت تکنولوژی - نوآوری تکنولوژی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم و فنون نوین شماره ثبت: 293697;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73310;کتابخانه دانشکده علوم و فنون نوین شماره ثبت: 293697;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73310
- تاریخ دفاع
- ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- حسین افتخاری
- استاد راهنما
- فاطمه ثقفی
- چکیده
- با کاهش حمایت مالی دولتها از تحقیق، به تدریج محققان به سمت پشتیبانی بخش صنعت و تجاریسازی ایدههایشان گرایش پیدا کردهاند و اینکار به شیوههای گوناگونی نظیر تحقیق قراردادی، فروش مالکیت فکری و ایجاد شرکتهای زایشی انجام میگیرد. دولتها و دانشگاههای پیرامون جهان بیشتر بر تجاری کردن تکنولوژی ایجاد شده بهوسیله دانشگاه متمرکز میباشند و تشخیص میدهند که مزایای بالقوه، از طریق تبدیل دانش و تکنولوژی به اشکال قابل استفاده به لحاظ تجاری بهدست میآیند. از آنجایی که اکثر محصولاتی که در حوزه ICT تجاریسازی میشوند، با استفاده از تکنولوژیهای برتر تولید میشوند، در نتیجه راهاندازی، انتقال، تولید و کاربرد محصولات با تکنولوژی برتر نیازمند همکاری فناورانه است. در ادبیات مدیریت فناوری، تجاریسازی محصولات با تکنولوژی برتر با همکاری فناورانه همپوشانی زیادی دارند؛ لذا گاهی اوقات این مفاهیم به جای یکدیگر بهکار رفتهاند. همچنین در برخی موارد روشهای همکاری به جای روشهای انتقال استفاده شده است. هدف این پژوهش این است که عوامل کلیدی تاثیرگذار بر انتخاب روش همکاری فناورانه که در راستای تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مناسب هستند، شناسایی و ارائه گردد. همچنین در ادامه مهمترین راهبردهای همکاری فناورانه نیز در این پژوهشگاه، شناسایی و اولویتبندی شدند. برای این منظور ابتدا مجموعه عوامل تاثیرگذار بر انتخاب راهبردهای همکاری فناورانه با استفاده از مطالعه ادبیات شناسایی گردید. سپس با کمک خبرگان این حوزه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، عوامل و همچنین راهبردهایی که برای بکارگیری در حوزه ICT مناسب هستند، شناسایی شد. در مرحله بعد نیز با استفاده از فرایند تحلیل شبکهای فازی (FANP)، به اولویتبندی راهبردهای همکاری فناورانهای که در راستای تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مناسب هستند، پرداخته شد. با توجه به نتایج به دست آمده، راهبردهایی همچون: شبکهسازی، تحقیق و توسعه مشارکتی، و بهکارگیری پرسنل فنی و علمی دارای بیشترین اولویت در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند. در آخر نیز از طریق مصاحبه با خبرگان در پژوهشگاه، پروژههای مرتبط با هریک از راهبردهای اولویتدار شناسایی شدند.
- Abstract
- By reducing the government's financial support of the research, the researchers gradually tend to support the industrial sector and commercialization of their ideas in many ways, such as contract research, sales intellectual property and the creation of spin-off firms. Since most products that are commercialized in the field of ICT, using high technology, thus setting up, transfer, production and application of high-tech needs technological cooperation. In technology management, commercialization of high-tech products with technological collaboration have overlap, so sometimes these concepts have been used interchangeably. The aim of this study is identify and provide the key factors affecting the choice of technological collaboration in the commercialization of research achievements in the Institute of Communications and Information Technology. Then strategies affecting on technological collaboration in the research, were identified and prioritized. For this purpose, the factors influencing technological collaboration strategies were identified. Then with the help of experts in the Institute of Communications and Information Technology, factors and strategies that are suitable for use in the field of ICT were identified. In the next step of the process, using fuzzy analysis network process (FANP), strategies for technological cooperation in the commercialization of research achievements in the Institute of Communications and Information Technology were prioritize. According to the results, strategies such as networking, collaborative research and development, and application of scientific and technical personnel have the highest priority in the Institute of Communications and IT. Finally, through interviews with experts, research projects related to each of the strategies identified.