عنوان پایاننامه
شناسایی و رتبه بندی شاخص های توسعه منطقه ای در حوزه زیر ساخت(مطالعه زیر ساخت حمل و نقل و ارتباطات)
- رشته تحصیلی
- مدیریت تکنولوژی - استراتژی های توسعه صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75277;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75277
- تاریخ دفاع
- ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- تقی حاتمی پور
- استاد راهنما
- امیر علی سیف الدین اصل
- چکیده
- توجه به زیرساخت در قالب مفاهیمی چون حمل و نقل و ارتباطات به عنوان زیرساختهای اقتصادی و تالش در جهت توسعه آنها از نشانههای توسعه یافتگی در سطح ملی و منطقهای محسوب میشود. زیرساخت حمل و نقل و ارتباطات توسعه یافته فاصله میان مناطق را کاهش میدهد. همواره یکی از دغدغههای اصلی دولتها توزیع مناسب امکانات زیرساختی در سطح منطقه به منظور افزایش دسترسی این مناطق به مناطق پیرامونی و افزایش رفاه در جامعه میباشد. برای سنجش میزان نیل به این هدف، نیاز به ابزارهایی است تا به ارزیابی وضع موجود برای رسیدن به وضعیت مطلوب و کم کردن این فاصله، بپردازد. این ابزارها در قالب شاخصهای قابل اندازه گیری تعریف میشوند. در این راستا پژوهشهای متعددی چه در داخل و چه در خارج کشور پیرامون موضوع مورد بحث انجام شده است اما کمتر پژوهشی به شناسایی شاخصهای کلیدی معرف توسعه زیرساخت مؤثر و متأثر از توسعه منطقهای به منظور سنجش میزان توسعه یافتگی مناطق پرداخته است. این پژوهش ضمن ارائه مدلی برای تعیین شاخصهای سنجش میزان توسعه یافتگی زیرساخت، به شناسایی و ارائه شاخصهای کلیدی معرف توسعه منطقهای در حوزه زیرساخت و بررسی میزان توسعه یافتگی مناطق مختلف پرداخته است. برای نیل به این هدف طیف گستردهای از شاخصهای توسعه حوزه زیرساخت مرتبط با هر یک از بخشهای حمل و نقل و ارتباطات از یک سو و معیارهای معرف توسعه منطقهای از سوی دیگر گردآوری شده است. سپس شاخصهای جمع آوری شده بر مبنای 5 معیار معرف توسعه منطقهای و با استفاده از مدل تصمیم گیری چندمعیاره فازی ترکیبی رتبه بندی و از میان آنها تعداد 89 شاخص به عنوان شاخصهای معرف توسعه منطقهای در حوزه زیرساخت که از امتیاز بیشتری برخورداد بودند، انتخاب شده است. در نهایت تحلیل ساختاری روی شاخصهای مربوطه انجام و شاخصهای منتخب در قالب پنج دسته کلیدی تأثیرگذار، تأثیرپذیر، مستقل، دووجهی و تنظیمی ارانه شده است. پژوهش حاضر بینرشتهای- اقتصاد، جغرافیا، مدیریت و برنامهریزی شهری و از جنس فرارشتهای میباشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش آمیختهای از روشهای کمی و کیفی، توصیفی و تحلیلی است. این پژوهش از نظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی و از نظر ماهیتی، از نوع پیمایشی- توصیفی محسوب میگردد. نتایج این پژوهش در نهایت 12 شاخص در بخش حمل و نقل و 9 شاخص در بخش ارتباطات را بر اساس بیشترین میزان تأثیرگذاری به عنوان شاخصهای کلیدی معرف توسعه منطقهای در حوزه زیرساخت معرفی میکند.
- Abstract
- Abstract Pay attention to concepts such as transport and communications infrastructure in the form of as economic infrastructure and efforts to develop their, is a sign of development in the national and regional level. Transport and communication infrastructure Reduce the gap between developed regions. Always one of the concern of government distribution facilities Infrastructure in the region in order to increase access these areas to surrounding areas and is increasing prosperity in society. To measure this purpose, the need for tools to pay evaluate the current situation, to reach the ideal situation and reduce the distance. These tools are defined in terms of measurable indicators. In this regard research many inside and outside the country about the subject is done, but less study aims at identifying the key factors influencing and influenced the development of regional infrastructure development in order to measure the development of regions Paid. This research the model for determining indicators to measure the development of infrastructure, paid to Identify and provide the key indicators of regional development in the field of infrastructure and evaluate the development of different regions. To achieve this goal, collected a wide range of development indicators in the field of infrastructure associated with each of the sectors of transport and communication on the one hand and the criteria introduced by other regional development. Then, Indicators collected on the basis of 5 criteria defining regional development and using a combination of fuzzy ???????? ???????? & ???????????? ranking and among them, it's been chosen 89 Indicators as an indicator of regional development indicators in the field Infrastructure that to have the more point. Finally, structural analysis of the relevant indices done and are provided selected indicators in five key categories; effective, effective, independent, and regulatory dichotomous. Current study is bynrshthay – economy, geography, management and urban planning and of multidisciplinary. Research method used in this study is a mix of qualitative and quantitative methods, descriptive and inferential. This study considered the goal, of applied research and the Nature, Survey. Results of the current study finally defines 12 indicators in transport and 9 indicators in communications sector the based on the amount of influence as indicators Introduces the key regional development in the field of infrastructure. Keywords: Regional development, Infrastructure, FAHP & FVIKOR, Development of Transport, and Communication, Indicator, Analysis of interactions.