عنوان پایاننامه
تبیین روایتگری راماتیک در نقوش دیواره غارهای باستانی لرستان
- رشته تحصیلی
- ادبیات نمایشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11122;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73863;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11122;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73863
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- ناصر ناصرپور
- استاد راهنما
- بهروز محمودی بختیاری
- چکیده
- یکی از شگفتانگیزترین کشفیات مربوط به گذشته انسان، کشف نقوش دیواره غارها بود که در اواخر قرن نوزده میلادی اتفاق افتاد و جامعه علمی و هنری را با موضوعی جدید تحت عنوان هنرِ پیش از تاریخ درگیر نمود. از زمان کشف این نقوش، نظریههای متعددی از سوی متخصصان گوناگون درباره چرایی آن ها ارائه گردیده است که هر کدام از آن ها با نگاه تخصصی خود توانستهاند تفسیری از آن آثار ارائه نموده و پژوهشگران حوزههای مختلف علمی را به چالش بکشانند. این دیوارنگاره ها از دیدگاه پنج نظریه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است: 1- هنر برای هنر 2- توتمیسم 3- جادو و شکار 4- ساختارگرایی 5- شمنیسم. نتیجه این رویکردها این واقعیت را اثبات میکند که هنر پارینهسنگی، نوسنگی و نقوش غارها یک کارکرد مشخص و واحد نداشته است و فهم آنها نیاز به یک کثرتگرایی تأویلی دارد. این تحقیق نشان می دهد که علاوه بر نظریههای ذکر شده، با توجه به نشانه شناسی روایت تصویری و تحلیل عناصر و اجزای درام بصری، می توان گفت که تعدادی از نقوش غارهای باستانی لرستان دارای کُنش، کشمکش متقابل، نقطه اوج و... بوده و بازگو کننده یک روایت دراماتیک می باشند
- Abstract
- One of the wonderful discoveries relevant to ancient man is discovery of cave paintings in the late 1990S. It faced the artisitic and scientific community with a new subject entitled “ pre – historic art”. Since the discovery of these paintings, many theories have been posed by the experts each of which has interpreted these works in some ways and challenged researchers in different scientific fields.The cave paintings have been analyzed by five theories: 1. Art for art 2. Totemism 3. Magic and predatory 4. Structuralism 5. Shamamnism The results indicated that paleolithic and Neolithic art, and cave paintings don`t follow a single, Specific function and interpretive pluralism is needed to understand them. The findings also showed that regarding semiology of visual narration and analysis of elements of visual drama, it can be mentioned that some of Lorestan ancient cave paintings narrate performance, mutual conflict, climax and etc. Indeed, they narrate a dramatic narrative.