عنوان پایان‌نامه

التیجانی یوسف بشیر و ابرز مظاهر الرومانسیه فی شعره



    دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "التیجانی یوسف بشیر و ابرز مظاهر الرومانسیه فی شعره" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات عرب
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4590;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81467;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4590;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81467
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    محمدعلی آذرشب

    مکتب رومانتیسم در اواخر قرن هجدهم به تآثیر از گرایشهای روشنگرایانه ومبارزه با انقلاب صنعتی اروپا وبه عنوان عکس العملی درضد مکتب کلاسیک وواقع گرایان ادبی وگرایش کمونیستی بوجود آمد.واین مکتب در دهه ی اول قرن بیستم با به چاپ رسیدن دیوان خلیل مطران در سال1908 مؤسس این مکتب در ادبیات عرب ظهور پیدا کرد. احمد التیجانی یوسف بشیر شاعری سودانی که با این پیشرفتهای ادبی جهان عرب آشنا شده بود شیفته مکتب رومانتیسم بویژه مدرسه اپولو وتفکرهای آن شد وبه عنوان یکی از پیشگامان این مکتب در سودان شناخته شدکه بسیاری از مضامین این مکتب در شعر وی نمایان گشت. مهمترین آنها میتوان به عشق رمانتیک پاک ویکی شدن باطبیعت وشک وحیرت وغم واندوه وغربت اشاره کرد که نمایانگر تاثر وی از مکتب رومانتیک است.
    Abstract
    Romanticism primarily appeared at the turn of the eighteen century effected by explanatory attitudes and an antithesis to European industrial revolution and as a reaction to anti-classicism school, literary realism and communism attitude. This school emerged in the first decade of the twentieth century with publication of Khalil Motran’s Divan in the year1908 and as the author of this school in Arabic literature. Ahmad Al-Tijani Yusuf Bashir, a Sudanese poet who was acquainted with Arabs literary world advances, had enthusiasm for romanticism especially Apollo and his thoughts. He was known as one of the pioneer of this school in Sudan and most themes of this school appeared in his poems. The most significant one could be referred to as pure romantic love, unity with nature, doubt and wonder, sadness, sorrow and roaming which show being influenced by this school. Key words: Tijani Yusuf Bashir, Sudan, romanticism, love, nature, sorrow and roam, romanticism characteristics