عنوان پایان‌نامه

بررسی تطبیقی نقوش اسب در تمدن های مختلف ایران باستان - طراحی مجموعه گرافیک محیطی باشگاه سوارکاری



    دانشجو در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تطبیقی نقوش اسب در تمدن های مختلف ایران باستان - طراحی مجموعه گرافیک محیطی باشگاه سوارکاری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ارتباط تصویری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1019;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80788;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1019;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80788
    تاریخ دفاع
    ۲۱ بهمن ۱۳۹۴

    مطلب حاضر پژوهشی است که با روش توصیفی – تحلیلی و جمع آوری اطلاعات از طریق روش کتابخانه ای، میدانی و الکترونیکی، با هدف آشنایی با نقش اسب در آثار هنری دوره ایران باستان انجام گردیده است. در تمدن کهن ایرانی، نقش اسب با قربانی کردن آن برای خدایان همراه بوده و این طور به نظر می رسد که با تقدس خاصی، نزد گذشتگان ما رواج داشته است؛ به طوریکه اکنون شاهد حضور آن در تمامی دوره ها هستیم. حال این سوال مطرح می باشد که در اندیشه هنرمندان ایرانی، اسب دارای چه جایگاهی است و به چه دلیل به وفور شاهد نقش آن در آثار هنری هستیم. با بررسی نقوش اسب و جایگاهش در میان اساطیر و متون اوستا، مشاهده می شود که در ایران باستان، اسب همواره مورد تجلیل بوده و از آفریدگان به نیکی دانسته شده است و در صحنه های پیروزی در کنار شاهان فاتح ترسیم شده و همانگونه که اسب، نقشی بسزا در جنگ ها و پیروزی ها داشته، در عرصه هنری نیز نقشی ویژه ایفا نموده است؛ فلذا ما به عنوان عنصر مهمی شاهد آن بوده و پی به نقش نمادین و آیینی اسب در دنیای کهن می بریم. نقش اسب در ایران باستان محتملاً به مرور جنبه ی رمزی و سمبلیک خود را از دست داده و یا کم رنگ شده است. در دوره های پس از پیدایش امپراتوری های قدرتمند نیز نقش اسب در آثار هنری برای نمایش قدرت و صلابت مورد استفاده بوده است. در هنرهای امروزه با الهام از این اندیشه ها و آرمان ها می توان به خلق هنرهای جدید دست یافت که ریشه در ارزش ها و آداب کهن ایران زمین دارد.
    Abstract
    The present paper is a research formed through analytical – discretional approach and collecting information through field – library method with the aim of getting familiar with the role of horses in Iran ancient artworks. Since the early days of painting emersion the role of horses in human life is clearly observed from the remainder paintings by primitive humans on the caves. About Iran civilization, the role of horses were initiated by sacrificing them for goddesses; and it seems that horses were sacred for people and almost they can be seen in artworks during different period of the history. Now the posed question is what position the horses have had in Iranian artists’ notion and why plentiful of them are found in Iranian artworks. Considering role of horses and their position among Avesta myths and concepts we notice that the horses have been praised in Iran ancient myths and thoughts , still have the same position and have been reputed as good creatures of God and always have been painted accompanying kings in wars and victories and as the horses have played a remarkable role in victories in battles , the have played the same role in art; so we consider the horses as an substantial element and sense their symbolic and ritual role in ancient world. At present art, being inspired by these thoughts and goals, it is easy to create new crafts which are rooted in Iran old values and customs. Key words: horse role, artworks, Iran ancient civilizations, myth horses, Avesta