عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر روی نتایج کسب و کار در مدل EFQM (مورد مطالعه مرکز تحقیقات و برنامه ریزی بانک ملت)



    دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر روی نتایج کسب و کار در مدل EFQM (مورد مطالعه مرکز تحقیقات و برنامه ریزی بانک ملت)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت صنعتی - تولید
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73977;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73977
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    جلیل حیدری دهوئی

    امروزه دانش به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین و به‌صرفه‌ترین منابع سازمان‌ها محسوب می‌شود. انتظار می‌رود سازمان‌هایی که قادرند دانش معتبر و مدرن را به‌صورت اثربخش بدست آورده و به کار بگیرند عملکرد بهتری داشته باشند. مدیریت دانش می‌تواند زیربنایی برای ایجاد استراتژی‌های سازمانی باشد. در سال‌های اخیر، نه‌تنها بر اهمیت رقابت بین سازمان‌ها تأکید شده، بلکه ماهیت رقابت نیز تغییر کرده. به‌عبارت‌دیگر، رویکرد سازمان‌ها از تأکید بر روی منابع مشهود به تمرکز بر روی منابع نامشهود تغییر کرده. همچنین مدل‌های تعالی یکی از پرکاربردترین چهارچوب‌ها در برنامه‌ریزی استراتژیک می‌باشند و یکی از شناخته‌شده‌ترین مدل‌های تعالی جایزه کیفیت اروپا است. در مدل تعالی EFQM برای سنجش میزان برآورده شدن نیازها و انتظارات ذی‌نفعان کسب‌وکار، به ارزیابی نتایج کسب‌وکار (معیار نهم مدل) پرداخته می‌شود. در این راستا در پژوهش پیش رو سعی شده به تشریح ابعاد "فرایندهای مدیریت دانش" و "نتایج کسب‌وکار" پرداخته و چگونگی تأثیر "فرایندهای مدیریت دانش" بر روی "نتایج کسب‌وکار" را در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موردبررسی قرار دهیم. برای این کار پس از مرور ادبیات و شناسایی شاخص‌ها و استفاده از نظر خبرگان، پرسشنامه‌ای بین مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران توزیع و 79 پرسشنامه تکمیل شده برگشت داده شد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-همبستگی است و برای آزمون فرضیات و پاسخگویی به سؤال‌های تحقیق، از آزمون‌های "ضریب همبستگی"، "مدلسازی معادلات ساختاری" و "تحلیل همبستگی متعارف" استفاده شده است. همسو با فرضیات تحقیق، بررسی‌ها نشان دادند که فرایندهای خلق دانش، تسهیم دانش، بکارگیری دانش و ذخیره دانش متغیرهای آشکار متغیر مکنون فرایندهای مدیریت دانش هستند و ضرایب همبستگی نشان می‌دهند برای ارتقای "نتایج کسب‌وکار" می‌بایست "فرایندهای مدیریت دانش" را بهبود داد. با توجه به نتایج بدست آمده ضرورت بررسی تأثیرات فرایندهای مدیریت دانش بر نتایج کسب‌وکار در صنایع مختلف احساس می‌شود.
    Abstract
    Nowadays, knowledge is believed to be one the most valuable and efficient resources at organizations disposal. It is expected that organizations which are able to achieve and use valid and modern knowledge effectively, achieve better performance. Knowledge management can provide a base for organizational strategies. In recent years, not only has the importance of corporate competition increased, but also its nature has changed. In other words, corporations approach in competition has shifted from emphasizing on tangible resources to intangible resources. Moreover, excellence models are one of the most used frameworks for strategic management and one of the most well known ones is the European Framework for Quality Management. In the EFQM model, business results are assessed in order to measure the degree which stakeholder needs and expectations are satisfied. Therefore in this research, we have tried to explain "knowledge management" and "business results", and the way "knowledge management processes" effect "business results" in knowledge based firms located in University of Tehran science and technology park. For doing so, after a comprehensive literature review and using expert opinions, a questionnaire was designed and distributed between the managers of these firms and 79 usable questionnaires were returned. The research method used is survey-correlational and methods used for testing the hypothesis are "Pearson correlation", "Structural Equation Modelling" and "Canonical Correlation Analysis". Results indicated that for promoting "business results", "knowledge management processes" should be improved. Based on the research findings it seems necessary to investigate the effects of knowledge management processes on business results in different industries.