عنوان پایان‌نامه

بررسی ساختار الگوی حمل و نقل و تامین گوشت مرغ در شهر تهران(مطالعه موردی:سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران)



    دانشجو در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ساختار الگوی حمل و نقل و تامین گوشت مرغ در شهر تهران(مطالعه موردی:سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 6775;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73444;کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 6775;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73444
    تاریخ دفاع
    ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    امیرحسین چیذری

    در کشورهای درحال‌توسعه مسئله تأمین غذا به‌ویژه از طریق پروتئین حیوانی و گوشت مرغ یکی از مسائل اصلی جهت حفظ امنیت غذایی کشور می‌باشد. از طرف دیگر، حمل‌ونقل به‌عنوان مهم‌ترین بخش از شبکه توزیع، 10 درصد قیمت تمام‌شده گوشت مرغ را شامل می‌شود. مسئله حمل‌ونقل برای کالاهای فسادپذیر همانند گوشت مرغ در شهرهای بزرگ ازجمله تهران اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. لذا مطالعه حاضر به‌منظور بررسی ساختار الگوی حمل‌ونقل و تأمین گوشت مرغ در شهر تهران و به‌طور موردی بازارها و میدان‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، انجام شد. برای این منظور با استفاده از مدل‌های برنامه‌ریزی خطی (LP) و برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح مختلط (MILP) برای داده‌های سال 1392 مدل‌سازی در سه فاز صورت گرفت. به‌طوری‌که در فاز اول، پس از تعیین استان‌های بهینه عرضه‌کننده گوشت مرغ برای ماه‌های مختلف، در فاز دوم یک سیستم توزیع یکپارچه برای توزیع روزانه گوشت مرغ در سطح شهر طراحی شد. نهایتا در فاز سوم دو مدل حمل‌ونقل تک‌محصولی و چند‌محصولی به‌صورت موردی برای میدان پیروزی مقایسه شد و سیستم توزیع چند محصولی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج فاز اول تحقیق نشان می‌دهد که به‌کارگیری یک الگوی حمل‌ونقل بهینه از تولید تا کشتارگاه‌ها، کشتارگاه‌ها تا میادین و میادین تا بازارها، هزینه‌های حمل‌ونقل را به ترتیب 3/0%، 8/9% و 2/25% در هرماه کاهش داده است. در فاز دوم الگوی طراحی‌شده برای سه روز مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت، به‌طوری‌که برای سه روز مورد آزمون هزینه‌های حمل‌ونقل به ترتیب 91/27، 58/32 و 56/29 درصد نسبت به شرایط حمل‌ونقل موجود کاهش می‌یابد. در فاز سوم نیز کاهش 7/13 درصدی هزینه‌های حمل‌ونقل در الگوی چندمحصولی نسبت به حمل‌ونقل تک‌محصولی بهینه بودن الگوی حمل‌ونقل موردنظر را در شرایط کمبود تقاضای بازارها نشان می‌دهد. بر این اساس پیشنهاد می‌شود سازمان میادین شهرداری تهران با به‌کارگیری سامانه ثبت تقاضا و توزیع گوشت ‌مرغ و همچنین استفاده از مدل‌های طراحی‌شده، برای مسئله توزیع گوشت مرغ نسبت به کاهش هزینه‌های لجستیک تحت یک مدیریت واحد اقدام نماید.
    Abstract
    The issue of food security in developing countries, especially through meat and animal protein is one of the main issues of food security in these countries. On the other hand transport as the most important part of food distribution and supply chain, which has shares 10% of marginal price. Transport of perishable goods such as poultry meat, especially for metropolitans like Tehran is the main concern. The aim of this study is to investigate the structure of supply chain of poultry meat in Tehran, case study Tehran Municipality fruit and vegetables organization, was conducted. For this purpose, data in 1392 was gathered and models with using linear programming (LP) and mixed integer linear programming (MILP) was conducted through three phases. In phase I so that after determining the optimal province suppliers of meat for various months, in phase II an integrated distribution system in the city was designed for the daily distribution of poultry meat. Finally, in the Phase III mono-product and multi-product transportation for Piroozi's market were compared and multi-product distribution system were evaluated. The results of the first phase of the study showed that the use of an optimized transport pattern, from production site to slaughter site, slaughter site to whole sale markets and whole sale markets to retail markets, transportation costs 0.3, 9.8 and 25.2 percent per month reduced respectively. In the second phase the designed model was evaluated for three different days, so that transportation costs evaluated for these days 27.91, 32.58 and 29.56 percent reduced than the transportation existing conditions, respectively. In the third phase, multi-product transportation costs decreased 13.7 percent in comparison to mono-product transportation, market demand reduction shows model optimization. Accordingly to this study, it is recommended that Tehran's Municipality should use demand confirmation system and evaluated models as an integrated decision making process to reduce logistic costs. Key words: poultry, linear programming, mixed integer linear programming, logistic costs.