طراحی اسباب بازی در جهت افزایش خلاقیت کودکان
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 2804;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78378;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 2804;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78378
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- فاطمه هاشمیان
- استاد راهنما
- یاسمن خداداده
- چکیده
- پایان نامه پیش رو از یک نیاز در جامعه ایران شروع شد. با توجه به نیاز جامعه ایران متوجه شدیم که تقریبا تمام اسباب بازی های موجود در بازار وارداتی یا به تقلید از کشورهای خارجی است. همچنین با توجه به سیستم آموزشی در ایران، نیاز به رشد در آن دیده شد. بر این اساس کار برای تولید یک اسباب بازی در جهت بالا بردن خلاقیت با توجه به نیاز کشور آغاز و کودکان گروه سنی 4 تا 8 سال انتخاب گردید. در ابتدا به مطالعات کتابخانه ای پرداخته شد. در همین راستا مطالعات میدانی از قبیل مصاحبه با خانواده های کودکان، معلمین و مسئولین مهدکودک ها، رفتارنگاری و مشاهده کودکان گروه هدف و شرکت در کارگاه های بازی با روانشناسان متخصص و تهیه پرسشنامه با 41 خانواده از کودکان مورد نظر انجام گردید. در این حین ایده پردازی براساس داده های به دست آمده انجام گرفت. از بین تمامی ایده های مطرح شده سه ایده به عنوان ایده های برتر انتخاب گردید. از بین این سه ایده یک ایده به عنوان بهترین ایده منتخب شد. بعد از انتخاب بهترین ایده به ساخت ماکت اولیه آن پرداخته شد. در ادامه بر اساس ماکت اولیه ساخته شده مدل دیگری با در نظر گرفتن تمامی جزئیات و متریال مورد نظر و بسته بندی محصول برای آینده طرح و ارائه در بازار هدف ساخته و مورد آزمایش قرار گرفت. بعد از ساخت ماکت دوم و پیدا کردن مشکلات آن، نمونه واقعی جدیدی ساخته شد که در آن نمونه یک سری بازی براساس اسباب بازی ارائه شده اضافه گردید. در ادامه با اسباب بازی نهایی آزمایش و ارزیابی روی 31 کودک در سنین 4 تا8 سال صورت گرفت. اسباب بازی تست شده بسیار موفق بود و بر اساس نتایج حاصله نتیجه گیری صورت گرفت. براساس راه رفته شده برای آینده طرح نیز برنامه ریزی شد.
- Abstract
- The thesis before you started off from a sensed demand in the Iranian society. Considering the Iranian toy and game market, we realized that almost all the toys offered for children in the market were either imported or duplications of foreign toys. In addition, the need to improve the educational system in Iran with creative tools and techniques have always been felt. Taking these concerns and society needs into account, the work to produce a toy that can cultivate creativity began, and children between the ages of 4-8 were chosen. At first, bibliographic resources were researched. Then, field studies such as interviewing with children's families, teachers, and kindergarten instructors, observing and recording the target group's behavior, participating in play workshops with professional psychologists, and gathering questionnaires from 41 target group's families were conducted. Meanwhile, based on the gathered data brainstorming were in process. Among all ideas, three of them were chosen. From the three finalist ideas, one was picked as the best. First model of the toy were built afterwards. Learning from the first model, a second model was developed to explore and test details, materiality, packaging appropriate to the Iranian market and buyers' budgets, and marketing possibilities. After determining the potential problems with the latest model, a real sample of the toy, in which a series of games based on the designed play were added, was produced. Finally, the produced toy was tested and evaluated by 31 children in the sample age group of 4-8 years old. The toy came out to be popular with the children. Therefore, a potential development plan for future considerations was prepared. Keywords: children, creativity, play, games, toys