عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر بخشی شرکت در کلاس های آموزش بزرگسالان (یوگا) بر سلامت روانی و امید به زندگی در رنان شاغل و خانه دار شهر کرمانشاه



    دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر بخشی شرکت در کلاس های آموزش بزرگسالان (یوگا) بر سلامت روانی و امید به زندگی در رنان شاغل و خانه دار شهر کرمانشاه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74994;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74994;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2477;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2477
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    سوسن قربانی
    استاد راهنما
    مرضیه دهقانی

    چکیده : پژوهش حاضر تأثیر شرکت در کلاس های آموزشی یوگا را بر سلامت روان وامید به زندگی زنان شاغل وخانه دار شهر کرمانشاه را مورد بررسی قرار داده است .جامعه آماری مورد مطالعه تمام زنان شرکت کننده در کلاس های یوگا در بهار سال 1394 شهر کرمانشاه بود،نمونه این پژوهش مجموعا ً 25نفر(13 نفر از زنان شاغل و12 نفر از زنان خانه دار) شرکت کننده با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و25نفر برای گروه کنترل با روش همتاسازی به طور تصادفی انتخاب شدند.روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه تجربی ،با پیش آزمون وپس آزمون با گروه کنترل وگواه بود. از پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ (1972)با چهار مقیاس فرعی (علائم جسمانی ،مقیاس کارکردهای اجتماعی ،علائم اضطرابی وخواب وعلائم افسردگی )وپرسشنامه ی امید به زندگی میلر(1988) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. روش مداخله ،شرکت در کلاس های یوگا بود .در گروه آزمایش زنان شرکت کننده سی ویک جلسه یوگا آموزش دیدندوگروه گواه هیچ آموزشی را ندیدند . داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین وانحراف معیار )وآمار استنباطی (آزمون tوآزمون u من ویتنی ) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت . یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد ،شرکت در کلاس آموزشی یوگا باعث افزایش سلامت روان ومؤلفه های آن در بین زنان شاغل وخانه دار می شود (01/0? P) .همچنین شرکت در کلاس یوگا باعث بالا رفتن امید به زندگی زنان شاغل وخانه دار شد (01/0? P).از دیگر نتایج به دست آمده در این تحقیق این است بین زنان شاغل وخانه دار از نظر وضعیت سلامت روان وبالا بودن امید به زندگی قبل وبعد از شرکت در کلاس آموزشی یوگا تفاوت معنا داری دیده نمی¬شود وهر دو گروه به یک اندازه تغییر داشته اند (05/0< P). کلید واژه ها: سلامت روان ، امید به زندگی،آموزش یوگا، زنان شاغل ، زنان خانه دار
    Abstract
    Abstract Current studyimpact attending inyogaeducationclasseson mental healthandlife expectancyof working andhousewives womenin KermanshahisexaminedStatistical Societystudiedallwomenparticipants in yoga classesin spring 2015 in Kermanshah city. Sample compriseda total of25 person(13 person of working womenand12 person ofhousewives women) participantswere selectedwith available samplingmethod and 25personforcontrol group werechosenwith accidentally cloningmethod. Research Methodologyin this study of quasi-experimental typewith pre-test andpost-testwith control and witness group. Mentalhealth questionnaire eGoldberg (1972) withf our subscales (somatic symptoms ,social functioning scale, anxiety and sleep and depression) lifeexpectancy questionnaire Miller (1988) was useda aresearchtool.Intervention Method was attending in yog aeducationclasses .In experimental groupwomen participant thirty-one yoga session trainedand control group did no thaveanytraining .Datawithusing descriptive statistics (averageandSD)and inferentialstatistics (z-testandMann-Whitneyu) wereanalyzed. Findings fromthisstudy revealed inyogaeducationclasses causesincreasedmental healthand its componentsamonghousewivesandworking woman. (p?0.01) Also participating inyogaclasscausesincreaselifeexpectancyhousewivesandworking women(p?0.01)Theresultsobtainedin this studybetweenworking andhousewives womenfrommental healthstatusand highlife expectancybefore andafterattending in yoga education classesis no significant difference and both grou pshaveasiz echange.