عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر ارزش ادراکی مصرف کننده برسبکهای تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان نرم کننده لباس
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72696;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72696
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- شهرزاد مهدوی
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- تصمیم خرید مصرف کننده و عوامل موثر بر تصمیم گیری مصرف کننده از موضوعات بسیار مهمی است که ذهن متخصصان بازاریابی را همواره به خود مشغول می کند. یکی از این عوامل، ارزش ادراکی مصرف کننده است که در سال های اخیر توجه محققین را به خود جلب کرده است. لذا در این پژوهش تصمیم بر آن شد که به بررسی تاثیر ارزش ادراکی مصرف کننده بر سبک های تصمیم گیری خرید با استفاده از دو مدل سبک های تصمیم گیری اسپرولز و کندال1986 و مدل ارزش ادراکی هولبروک 1999، در بازار نرم کننده لباس که یک محصول بی دوام و مصرفی است، پرداخته شود. نمونه آماری این پژوهش 288 نفر می باشد. پرسشنامه در فروشگاه های زنجیره ای شهر تهران با روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک توزیع شد. برای سنجش اعتبار محتوای پرسشنامه از نظرات محققین، اساتید دانشگاهی و کارشناسان خبره استفاده شد و با کسب نظرات آن¬ها و اصلاحات لازم روایی محتوایی پرسشنامه تائید شد. سنجش روایی واگرا و همگرا نیز با کمک تحلیل عاملی و با استفاده از نرم¬افزار پی ال اس انجام گرفت برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شد. به این ترتیب رابطه ابعاد دو مدل با هم بررسی شد و ابعاد با توجه به ضرایب مسیر و همچنین آزمون فریدمن رتبه بندی شدند. نتایج نشان داد که روابط معناداری بین ابعاد دو مدل ارزش ادراکی و سبک های تصمیم گیری وجود دارد. و از میان 11 فرضیه این تحقیق، 10 فرضیه تایید شد.
- Abstract
- This paper is conducted to test the influence of customer perceived value on decision-making styles of customers in cloth softener market in Tehran based on Sproles & Kenedall’s 8-factor structured consumer decision-making style model and Holbrook customer perceived value model with two dimensions and 5 different typologies. The questioner statements were adapted from the instrument used by Sproles and Kendall (1986), & Holbrook (1999), Sweeny & Souter (2001), Nobel & Komar (2006). The sample under consideration is made up of hyper market customers in different areas of Tehran. A total of about 288 questionnaires were distributed. And for analyzing data Partial least squares regression (PLS) is used.