عنوان پایاننامه
بررسی رابطه بین قابلیت های ارتباطی ،مزیت برند سازی و عملکرد صادرتی فرآورده های نفتی
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی - بازاریابی بین المللی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73657;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73657
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- الهام بهشتی جزن آبادی
- چکیده
- پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد مبتنی بر منابع و با تمرکز بر جایگاه یکی از انواع کلیدی مزیت رقابتی در صادرات، تحت عنوان مزیت برندسازی، انجام گرفته است. در این مطالعه که هدف اصلی آن بررسی رابطه بین قابلیت های ارتباطی، مزیت برندسازی، و عملکرد صادراتی فراورده های نفتی بوده است، برای گردآوری داده ها از پرسشنامه با طیف لیکرت هفت تایی و برای تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی توسط نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شرکت های عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران بوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که منابع تجربی رابطه مثبتی با شکل گیری قابلیت های ارتباطی داشته است. هم چنین، نتایج پژوهش رابطه مثبت قابلیت های ارتباطی، قابلیت توزیع، و قابلیت توسعه محصول با مزیت برندسازی؛ و همین طور رابطه مثبت بین مزیت برندسازی و عملکرد صادراتی فراورده های نفتی را تایید می کند.
- Abstract
- This research has conducted by using resource based view, concentrating on a key type of competitive advantage in exports, namely, branding advantage. In this study which main goal is to investigate the relationship between communication capabilities, branding advantage, and export performance of petroleum products, we have used a seven point Likert scale for gathering data, and Structural Equation Modeling by partial least squares approach with Smart-PLS software. Statistical population of this research includes all of the Iranian Oil, Gas and Petrochemical Products Exporters Association company members. Findings show that experiential resources have had a positive relationship with communication capabilities. In addition, findings confirmed the positive relationship between communication capabilities, distribution capabilities, and product development capabilities with branding advantage, and also the positive relationship between branding advantage and export performance of petroleum products. Keywords: branding advantage, communication capabilities, export performance, petroleum products