عنوان پایان‌نامه

میزان کارآمدی قاعده نفی حرج در مشروعیت سقط جنین ناشی از تجاوز به عنف و جنین ناقص الخلقه



    دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "میزان کارآمدی قاعده نفی حرج در مشروعیت سقط جنین ناشی از تجاوز به عنف و جنین ناقص الخلقه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2405ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73470
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    سعید نظری توکلی

    سقط جنین همواره از سوی ادیان مختلف عملی غیر اخلاقی و مجرمانه به شمار می رود و مرتکب آن مستحق مجازات است. علما و حقوقدانان اسلامی به تفصیل جنبه های مختلف این عمل مجرمانه را بررسی و با وضع احکام تکلیفی و وضعی مناسب و قوانین بازدارنده سعی در از بین بردن زمینه ارتکاب آن در جوامع اسلامی داشته اند. با این حال، بروز برخی از تحولات اجتماعی و پدید آمدن مسائل جدید در این زمینه سبب شده تا در برخی موارد گناه دانستن اسقاط حمل در فقه اسلامی و جرم انگاری آن در قوانین کیفری با تردیدهایی مواجه شود. از جمله باردرای زن ناشی از تجاوز به عنف و روابط نامشروع و هم چنین تولد نوزادان ناقص الخلقه که می تواند برای والدین در جامعه مشکلاتی را ایجاد نماید. عسر و حرجی که برای والدین در تولد نوزاد ناقص الخلقه و برای زن، در اثر بارداری از راه نامشروع و تجاوز به عنف به وجود می آید مسأله حرمت و مجرمانه بودن سقط جنین را با چالشی جدی مواجه می کند. قاطبه فقهای اسلام سقط جنین را در هر مرحله ای از تکون در صورتی که دلیل موجهی بر آن وجود نداشته باشد، حرام و غیر شرعی می دانند و براساس قاعده نفی عسر و حرج، حرمت سقط جنین در شرایطی منتفی بوده و باید از ضرر بزرگتر جلوگیری کرد.
    Abstract
    Abortion has always been considered as an immoral and criminal act by various religions and its perpetuation deserves punishable. Islamic scholars and legal experts have studied various aspects of this criminal act in detail and tried to eliminate its perpetuation settings in Muslim communities through enacting appropriate assignment and condition decrees and deterrent laws. However, the incidence of some social developments and the emergence of new issues in this field have made some experts have met with skepticism over whether considering abortion a crime in Islamic law and whether criminalizing it in criminal law. Among this, one can enumerate women getting pregnant from rape and illegal sexual relationships, as well as the birth of deformed babies that can create problems for parents in the community. The hardship happens to the parents of a baby with birth defects, and for women as a result of the illegitimate pregnancy and rape faces the issue of reverence and being criminal the act of abortion with a serious and grave challenge. Majority of Islamic scholars consider abortion, at any stage of its formation, unlawful and illegitimate provided that there is no justified reason. And in accordance with the Rule of Hardship Prohibition, the sanctity of abortion is ignored under specific circumstances and a greater loss should be avoided.