بررسی عوامل تاثیر گذار بر تمایل به استفاده از فناوری NFC
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی- مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002262;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75240;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002262;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75240
- تاریخ دفاع
- ۰۶ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- مرضیه یزدی حسینی
- استاد راهنما
- سید محمد باقر جعفری
- چکیده
- فناوریهای جدید در دو دهه اخیر تاثیرات بسیاری بر زندگی ما داشته و تا حد زیادی سبک زندگی را تغییر دادهاند. تلفنهمراه در میان فناوریهای نوین، دیگر تنها یک وسیله ارتباطی محسوب نشده، بلکه به یک وسیله کارآمد جهت انجام امور روزانه تبدیل شده است. دراین میان ادغام تلفنهمراه با فناوری ارتباط از راه نزدیک(NFC) خدمات الکترونیکی گوناگونی را امکانپذیرساخته است. اما بکارگیری موثر فناوریهای جدید در سازمانها امری مشکل بوده وسازمانها میبایست پیشاز انتقال فناوری همه جوانب ورود فناوری به سازمان خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. پذیرش فناوری از سوی کاربران از مهمترین عوامل موفقیت یک فناوری است. در صورت عدم پذیرش فناوری توسط کاربران یا ضعف در پذیرش آن، قابلیتهای سیستم بسیار تنزل یافته و سبب هدر رفتن منابع میشود. مدل پژوهش حاضر بر اساس مدل پذیرش فناوری توسعه یافته است. و شامل متغیرهای نوآوری، خوشبینی، ناامنی، دشواری، نفوذ اجتماعی، سهولت استفاده درک شده و اعتماد، پاسخگویی، هوشمندی، سودمندی درک شده و همچنین هزینههای مالی درک شده، ریسک درک شده و تمایل به استفاده از فناوری NFC میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاههای شهر قم میباشند. روش نمونهگیری، نمونهگیری غیر احتمالی از نوع تصادفی می¬باشد که درمجموع 384پرسشنامه جمع¬آوری شده است. فرضیههای پژوهش با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفته در نتیجه آزمون فرضیههای پژوهش، تاثیر نوآوری، خوشبینی، ناامنی، دشواری، نفوذ اجتماعی بر سهولت استفاده درک شده و تاثیر اعتماد، پاسخگویی، هوشمندی بر سودمندی درک شده و همچنین هزینههای مالی درک شده، ریسک درک شده سهولت استفاده درک شده، سودمندی درک شده بر تمایل به استفاده از فناوری NFC مورد تایید قرار گرفت.
- Abstract
- Abestract: New technologies in the past two decades an enormous impact on our lives and lifestyles have changed greatly. Among the new mobile technologies, not only as a means of communication, but also an efficient means to perform activities of daily living has become. The near field communication (NFC) has made it possible for various electronic services. Technology acceptance by users of the most important factors in the success of a technology. In the event of non-acceptance or lack of acceptance by users of its technology, features and reduced system causes wasting of resources. This study developed a model based on technology adoption. And includes variables of innovation, optimism, insecurity, discomfort, social influence, perceived ease of use, responsiveness, smartness, perceived usefulness and perceived financial costs, trust, perceived risk and is intention to use NFC technology .The population of this research are all university students in Qom. Sampling, non-probability sampling random which is the total of 384 questionnaires were collected. The research hypotheses were tested using structural equation 011 modeling research hypotheses test result, the impact of innovation, optimism, insecurity, discomfort, social influence effect on perceived ease of use, responsiveness, smartness, the perceived usefulness and perceived financial costs, perceived risk, perceived ease of use, perceived usefulness on the intention to use NFC technology was approved. Keywords:Near field communication, mobile payments, , social influence, innovation