عنوان پایاننامه
برسی نمایشنامه های مارتین مک دونا( ملکه زیبایی لی تین- -مرد بالی-ستون آینشمور) بر اساس امر خشونت
- رشته تحصیلی
- ادبیات نمایشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76971;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76971
- تاریخ دفاع
- ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمدسعید مهرافروزفاروجی
- چکیده
- نمایش خشونت در آثار نمایشی همواره موضوع مناقشه برانگیزی بوده است. پژوهش های فراوانی در باره ذات خشونت ونیز تاثیر و بازخوردهای آن بر مخاطبان و هنرمندان صورت گرفته است. یک عمل خشونت آمیز را در بستر های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و یا روانی می توان بر پایه نظریات مختلف اندیشمندان در هریک از این حوزه ها بررسی کرد، اما خشونت در ادبیات نمایشی به جز راهکارهای فوق از منظر اصول و عناصر اصلی نمایشنامه نیز قابل بررسی است. به دیگر سخن فارغ از مطالعات بینا رشته ای موجود در این زمینه، فقدان چارچوبی مبنی بر این اصول و عناصر برای بررسی خشونت حاضر در نمایشنامه ها، دلیل و انگیزه اصلی انجام این پژوهش بود. برای به ثمر رساندن این پژوهش، نگارنده سه نمایشنامه از مارتین مک دونا ( ملکه زیبایی لی نین، مرد بالشی و ستوان آینشمور) را انتخاب نمود تا در این چارچوب به تحلیل آن بپردازد. علت انتخاب این نمایشنامه ها آن است که، آثار مک دونا از اشکال متنوعی از خشونت بهره می برد. نتایج بدست آمده از انطباق نظریات خشونت سیاسی، فرهنگی و روانی با ساختار فنی نمایشنامه منجر به دست یابی به چارچوبی مطالعاتی شده است که به واسطه آن می توان نمایشنامه های مک دونا را تفسیر نمود. برپایه بررسی نمونه های مطالعاتی در چارچوب نظری بدست آمده، مشخص گردید که خشونت در آثار مک دونا بیش از هر چیز از سازو کاری سیاسی تبعیت می کند. شخصیت های نمایشنامه های او فارق از انگیزه های روانی خود، در درون نظام چرخه قدرت به کنش و واکنش خشن دست می زنند. پی رنگ حوادث در این آثار به ما نشان می دهد که شخصیت ها تحت تاثیر چرخه این گفتمان قدرت به خشونتی کنترل نشده دست می زنند.
- Abstract
- Displaying violence in dramas has always been such a disputing topic. A lot of researches has been done about essence of violence and its feedback on the audience and artists. An act of violence can be investigated based on different theories of thinkers in any field of the political, social, cultural or psychological aspects. But violence in dramatic literature also could be investigated in terms of the principles and main elements of the play, apart from the abovementioned solutions. In other words, regardless of existing interdisciplinary studies, the main reason and motive of doing this research is a lack of framework based on these principles and on those elements for investigating of present violence in plays. For scoring this study, the writer has selected three plays of Martin McDonagh (The Beauty Queen of Leenane, The Pillowman, The Lieutenant of Inishmore) so as to analyze them in this framework. The reason of choosing these plays is that Martin McDonagh’s effects benefit of various forms of violence. The results of conforming theories of political, cultural and psychological violence to technical structure of plays, have caused to achieve to framework of the study. By which Martin McDonagh’s play could be interpreted. Based on analyzing of study samples in obtained framework. It has been found that violence in Martin McDonagh’s effects follows the political mechanism more than anything. The characters of his plays, regardless of their psychological motivations, within the system of power cycle act and react to violence. Events in these plays certainly show us that characters did uncontrolled violence affected by the power of the language. Key words: Violence, McDonagh, Play, Theatre