عنوان پایان‌نامه

ارائه مدلی برای تبیین تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد پروژه های فناوری اطلاعات



    دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه مدلی برای تبیین تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد پروژه های فناوری اطلاعات" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73690;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73690
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    مهدی شامی زنجانی

    با توسعه و گسترش دانش و فناوری اطلاعات، محیط پروژه ها از پیچیدگی بیشتری برخوردار شده اند. سازمانها و پروژه ها برای حفظ شرایط و مدیریت هزینه و منابع و همچنین ارتقا و پیشرفت، ناگزیر به استفاده از مدیریت دانش می باشند. بعضی از محققان دانش را مسئله اساسی شکست پروژه ها از نظر عملکرد بر حسب مولفه های هزینه، زمان و کیفیت می دانند. انها معتقد هستند که اولین دلیل شکست پروژه ها این است که مدیران پروژه نمی دانند چه باید انجام دهند و این از ضعف دانش در محیط پروژه حکایت دارد. آنچه مشخص است این است که تحقیقاتی که مدیریت دانش را به عملکرد، علی الخصوص در پروژه های فناوری اطلاعات متصل می کنند به شدت پراکنده هستند. در طی ده های اخیر مدیران سازمان ها در پی بهبود عملکرد و موفقیت پروژه های خود و در نتیجه کسب مزیت رقابتی و متمایز شدن از سایر رقبا بوده اند. از آنجا که مدیریت دانش یکی از مهمترین رویکرد هایی است که در این راستا مورد توجه قرار گرفته است لذا مساله تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت دانش و هر یک از فرایند های تشکیل دهنده آن (خلق، کاربرد، تسهیم و ذخیره دانش) بر عملکرد پروژه های فناوری اطلاعات است. همچنین با توجه به اینکه تاثیر فرایند های دانش در محیط پروژه ای بررسی می گردد لذا یکی از مهمترین مشخصه های هر پروژه که همان اندازه تیم می باشد نیز به عنوان متغیری تعدیل کننده در رابطه بین هر یک از فرایند های مدیریت دانش و عملکرد پروژه لحاظ شده است تا در نهایت تاثیر هر یک از فرایند های مدیریت دانش هم به صورت مستقیم و هم با تعدیل کنندگی اندازه تیم بر عملکرد پروژه های فناوری اطلاعات مشخص گردد. این تحقیق کمی با استفاده از روش توصیفی پیمایشی و ابزار پرسشنامه اطلاعات لازم را از مدیران و کارشناسان دفاتر مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات جمع آوری کرده است و با استفاده از رگرسیون خطی تک متغیره و رگرسیون چندگانه تعدیل شده روابط خطی بین هر یک از فرایند های مدیریت دانش و عملکرد را بررسی کرده است. نتایج بدست آمده نشان داده اند که هر چهار فرآیند مدیریت دانش رابطه ای خطی با عملکرد دارند و اندازه تیم نیز رابطه خطی بین تسهیم دانش و عملکرد را در پروژه های فناوری اطلاعات تعدیل کرده و ضریب تعیین این رابطه را به میزان معناداری افزایش داده است. در نهایت، با رتبه بندی هر چهار فرایند مشخص گردید که در داده های جمع آوری شده این تحقیق از طریق پرسشنامه ذخیره سازی دانش نسبت به سایر فرآیندها در پروژه ها بیشتر انجام شده است
    Abstract
    With the rapid growth and expansion of knowledge and information technology, the structure of projects has become more complex. To make progress, organizations are compelled to use knowledge management to effectively manage resources and cost. Some researchers view the lack of knowledge management as the main reason projects fail to meet time, cost, and quality targets. These researchers believe the primary reason projects fail is that project managers do not know what they should do and that this is a sign of a weak knowledge management in projects. It is evident that researches that link knowledge management to performance, in particular in information technology projects, are sporadic. In the past decade, managers of organizations have been seeking ways to improve the performance of projects and gain a competitive advantage to differentiate themselves from competitors. Knowledge management is one of the most important approaches that has been considered by organizations. The goal of this research is to investigate the effects of knowledge management and its processes (creating, applying, sharing, and storing knowledge) on the performance of information technology projects. Given that we analyze knowledge management processes in projects, we incorporate the team size, which is an important characteristic of a project, as a moderator variable to examine the effect of each knowledge management process on performance, both with and without the moderator variable. We collect data using a survey of managers and analysts who are responsible for information technology management projects and apply single and multiple regression models on the survey results to investigate the relationship between project performance and knowledge management processes. Our results show that all four knowledge management processes have a linear relationship with project performance. Also, team size has a moderating effect on the linear relationship between knowledge sharing and performance in IT projects, and it significantly increases the coefficient of determination. Finally, the ranking of the four processes within the data collected from questionnaires indicates that knowledge storage is accomplished more than other processes.