توسعه رفتار پایدار مصرف کننده آب خانگی با رویکرد طراحی ترغیب
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75082;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1041;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75082;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1041
- تاریخ دفاع
- ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- عطینا سادات کیا
- استاد راهنما
- جمشید امامی, وحید چوپانکاره
- چکیده
- کم آبی، بحرانی است که از مرز هشدار گذشته است.به گزارش ناسا ، به دلیل مشکلات لایه اوزن و انحراف زمین از مسیر چرخشی خود، پیشنمایی میشود که ایران چهارمین کشوریست که بزودی دچار خشکسالی شدید خواهد شد. کاهش بارش برف در چند ساله اخیر به دلیل افزایش دما و به تبع آن کم شدن منابع زیر زمینی به عنوان یکی از مهمترین منابع تامین آب ،شاهدی بر این ادعاست. در صورت عدم ذخیره منابع آب زیرزمینی،بی آبی، صنعت، بهداشت ،کشاورزی و بخش اعظمی از زندگی را تهدیدخواهد کرد. (NASA 2013) این مشکل در کشاورزی که بیشترین مصرف آبی را داراست، بارزتر بوده ونیازمند تصمیمات مدیریتی وکلان مملکت است. در این میان، مصارف خانگی نیز بخش قابل توجهی از اتلاف را به خود اختصاص میدهد.بطوریکه براساس اعلام بانک جهانی، میانگین آب مصرفی شرب سرانه جهان حدود 580 مترمکعب برای هر نفر در سال است که متاسفانه این رقم در ایران حدود 1300 مترمکعب است یعنی میزانی بیشتر از 2 برابر میانگین مصرف جهانی که با توجه به اقلیم ایران این میزان بسیار بالابوده ومتاسفانه رشد افزاینده ای را داراست.(سازمان آبفا) با وجود تبلیغات فراوان در بحث صرفه جویی در بخش آب خانگی ، اتلاف در این حوزه کماکان ادامه داشته و روز به روز این بی توجهی ها بیش از پیش به چشم میخورد. از طرفی در صنعت شیر آلات خانگی، که یکی از مهمترین بخش های اتلاف آب در خانه است، متاسفانه باوجود آنکه این ابزار از تنوع زیادی در بازار برخوردار است اما این نوع تنوع تنها متوجه فرم و زیبایی محصول بوده و تولیدکنندگان و فروشندگان آن ،کمترین توجهی به مصرف آب و رفتار مصرف کننده ندارند. بدین سبب بر آن شدم که در این پروژه با توجه به آنکه بخشی از این اتلاف فرای مسائل فنی خود وسایل ،متوجه کاربر و استفاده نادرست وی میباشد، به مدد شناخت ،نقش، خواست و فرهنگ بخشهای جامعه به ویژه مصرف کنندگان اصلی، به ترغیب و ایجاد رفتار پایدارکاربران در این حوزه بپردازم.
- Abstract
- Abstract: Water shortage is one of the big crisis that passed the warning border nowadays, NASA Reported that Iran will be the 4th county that will face to the drought in a coming years because of the diversion of earth and problem of Oxon layer. Decreasing of the raining and snowing nowadays can be the primary sign of this warning. (NASA 2013) One of important way to coping this crisis is the storage of the water. In agricultural part the consumption is the most and needed the big management strategy but in household consumption conservation can be done by every person’s consideration. According to international bank census, the average use of drinkable water is around 580 cubic meter during a year and this usage in Iran is about 1300 cubic meter.it show the usage more than double of international one in a semi-Arid country. (ABFA organization.) While, there are lots of advertisement and news about water storage in Iran but household usage is has increased growth. On the other hand, domestic gates industry, doesn’t pay attention to this conversation and just concentrate to the beauty and form of the products. Accordingly in this thesis I tried to persuade domestic consumer change wrong behavior and use less water. Making sustainable behavior in water consumption will be done by recognition of the citizen and their reason of wasting in the society firstly and the finding a creative way by using approach of persuasive design to make sustainable behavior in this field. Keyword: Persuasive design-changing behavior-sustainable behavior-consumption-drinkable water