عنوان پایان‌نامه

تاثیر مالیات سوخت (مالیات سبز) بر میزان انتشار آلاینده های زیست محیطی



    دانشجو در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر مالیات سوخت (مالیات سبز) بر میزان انتشار آلاینده های زیست محیطی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73228;کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1719;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73228;کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1719
    تاریخ دفاع
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۴

    یکی از مهم ترین چالش های فراروی دولت ها در قرن بیست و یکم، بحران های زیست محیطی می باشد.درکشور ما نیز طی سالیان گذشته پرداخت یارانه در بخش انرژی باعث تقاضای فزاینده حامل های انرژی شده است. در بخش حمل ونقل جاده ای نیز عوامل متعددی چون پایین بودن قیمت سوخت همراه با بالا بودن عمر خودروها و همچنین تولید گسترده وسایل نقلیه با بازدهی پایین موجب مصرف بی رویه سوخت شده است که از پیامدهای این مسئله انتشار گسترده انواع آلاینده ها است. لذا سیاست های کلان اقتصادی می توانند تغییراتی را در کارکردهای نظام زیست محیطی ایجاد کنند که این تغییرات به ویژه از نقطه نظر ایجاد آلودگی ها می توانند بسیار قابل اهمیت باشند. سیاست مالی از جمله مالیات ها از عمده ترین سیاست های کلان اقتصادی می باشد. بنابراین در این مطالعه سعی شده اثر مالیات بر مصرف بنزین(به عنوان تاثیر گذارترین حامل انرژی در انتشار آلاینده ها) بر انتشار آلاینده های اکسیدهای نیتروژن(NOX)، هیدروکربن ها(CH)،ذرات معلق (SPM)، دی اکسید کربن(CO2)، دی اکسید گوگرد(SO2) و مونواکسید کربن(CO) بررسی شود. برای این منظور ابتدا تابع تقاضای بنزین به روش ARDL و به صورت لگاریتمی برآورد گردید. سپس با توجه به کشش قیمتی، تاثیر مالیات سبز طی چندین سناریو بر تقاضای این حامل انرژی محاسبه گردید. در نهایت با استفاده از ضریب انتشار اعلام شده از سوی سازمان بهینه سازی سوخت کشور اثر این مالیات بر انتشار آلاینده ها بررسی شد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که با وجود کشش قیمتی پایین برای مصرف بنزین، تنها در صورت اعمال مالیاتی با نرخ 200 درصدی (سناریو پنجم) ، انتشار آلاینده ها به صورت معنی داری کاهش خواهد یافت. بدین صورت که اعمال مالیات سبز به میزان 200 درصد، با فرض ثابت بودن سایر شرایط، در بلند مدت موجب کاهش انتشار آلاینده های NOX ، SO2، CO2، CO ، CH و نهایتا SPM هر یک به ترتیب به میزان؛ 67/4 درصد، 26/6 درصد، 64/2 درصد، 2/25 درصد، 31/26 درصد 17/2 درصد می گردد.
    Abstract
    Environmental crises is one of the most important challenges against governments in twenty-first century. In our country, Subsidies make energy carriers demand grow rapidly in the energy sector during recent years. In the road transport sector numerous factors such as low fuel price, high-life of vehicles and the mass production of low efficient vehicles caused determined consumption of fuel, emitting more emissions into environment and various pollutants. So economic policies can make changes in the functions of the environmental system that can be very important especially from the point of causing pollutions. Financial policies such as taxes is one of the main economic policies. So in this Study we try to investigate the effect of gasoline taxes (as the most effective energy carrier of emissions) on emissions of pollutants like NOX, CH, SPM, CO2, SO2 and CO. For this purpose, first gasoline demand function was estimated by ARDL method. Then with due attention to price elasticity of gasoline demand, we calculated the effect of green tax on demand of this energy carrier over several scenarios. Finally, using the emissions coefficient that announced by the Iran’s Fuel Conservation Organization (IFCO), the impacts of imposing green tax on emissions were analyzed. The results show that despite the lower price elasticity of gasoline demand, emissions are reduced significantly just by imposing tax at the rate of 200 percent (fifth scenario). Therefore imposing tax at the rate of 200% with the assumption of consistency of other conditions, reduces NOX, SO2, CO2, CO, CH and finally SPM about 4.67%, 6.26%, 2.64%, 25.2%, 26.31% and 2.17% respectively.