عنوان پایاننامه
تحلیل گفتمان شبکه کودک Gem junior در نظم گفتمانی هویت مطلوب زنانه و تطبیق آن با کلان گفتمان های رسمی قبل و بعد از انقلاب در ایران
- رشته تحصیلی
- علوم ارتباطات اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75676;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4857;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75676;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4857
- تاریخ دفاع
- ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- امیرعلی تفرشی
- استاد راهنما
- مسعود کوثری
- چکیده
- اقبال روز افزون مخاطبان ایرانی به شبکههای ماهوارهای، لزوم مطالعه محتوای این شبکهها را دو چندان کرده است. در این میان اندک مطالعاتی به بررسی شبکههای ماهوارهای کودک و محتوای ارائه شده توسط آنها پرداختهاند. بر این مبنا شبکه جمجونیور، به عنوان مطرحترین شبکه ماهوارهایِ پخش برنامههای کودک به زبان فارسی، برای مطالعه در نظم گفتمانی هویت مطلوب زنانه-که محل مناقشه بسیاری از گفتمان ها در تثبیت معانی خود در آن نظم گفتمانی میباشد-انتخاب شد. به حسب ماهیت تحلیل گفتمان و لزوم ارجاع به زمینه، کلان گفتمانهای رسمی قبل و بعد از انقلاب برای مطالعه به عنوان زمینه گفتمانی برگزیده شد. با توجه به دید کلاننگر و قابلیت های تحلیلیِ بالای نظریه گفتمان لاکلا و موف، این رویکرد به عنوان نظریه و روش انتخابی پژوهش حاضر انتخاب شد. بر همین مبنا، بواسطه دستیابی به الگوی روشی جدیدی برای استخراج و فهم دالهای گفتمانی و با تجیهز شدن به تکنیکهای مختلف معناکاوی، مطالعه بر روی گفتمان های مدنظر آغاز گردید. سه برنامه «باربی؛زندگی در خانه رویایی»،«رقصندگان آسمان»و«اسکوبی دو؛راز گنجینه» به عنوان نمونه مورد مطالعه در شبکه جمجونیور انتخاب شدند. در برآیند کلی مطالعه گفتمان این شبکه، مشخص گردید که دال مرکزی مجموع برنامههای مطالعه شده در نظمگفتمانیِ مورد مطالعه «اجتماعی بودن» میباشد. این درحالیست که دالهای پیرامونیِ دیگری نیز چون «فردگرایی»،«روابط میان جنسیتی»-روابط آزاد، غیر رسمی و براساس دوستی-، «اخلاقمداری»،«زیبایی و جذابیت»-به تعریف پوشش آزاد، اندام نما و نیمه برهنه- و... منظومه گفتمانی این شبکه را در نظم گفتمانی هویت زنانه تشکیل میدهند. در ارجاع به گفتمان رسمی قبل از انقلاب مشخص گردید که ارتباط عمیقی-با وجود تفاوت دال مرکزی«امروزی بودن»- میان این گفتمان و گفتمان شبکه جمجونیور وجود دارد. این ارتباط بالاخص در دو دال «زیبایی و جذابیت» و «فعالیت اجتماعی» بروز پیدا میکند. اما در ارجاع به کلان گفتمان رسمی بعد از انقلاب، با فضایی متفاوت روبرو می شویم. دال مرکزی این گفتمان «حفظ عفت و دینداری» است و با وجود همسانیِ بعضی از دالهای این گفتمان با گفتمانهای پیشین، چون «فعالیت اجتماعی»و«آزادی»، اما این همه، در حول محوریت «دینداری» تعریف می شود و معنایی دیگر از آنها خلق میگردد. همچنین در این گفتمان
- Abstract
- The growing popularity of satellite channels among Iranian audiences has doubled the necessity of studying the content of these channels. In this regard, few studies have examined satellite channels for kids and the content they offer. Consequently, Gem Junior Channel as the most frequently discussed channel for broadcasting kid’s programs in Persian Language was selected for studying discursive order of desirable feminine identity- as it is the area of dispute among many discourses for setting their meanings in that discursive order. Based on the nature of discourse analysis and necessity of regarding the context, the official macrodiscourses before and after Islamic Revolution were selected as discursive context for investigation. Considering the macro-oriented viewpoint and high analytical capabilities of Laclau and Mouffe's discourse theory, this approach was selected as the theory and methodology of the present study. In this regard, for attaining a new methodological model for determination and understanding of discursive signifiers and by being equipped with different techniques of mining the meaning, the present study was set based on the intended discourses. Three programs (i.e. Barbie: Life in the Dreamhouse, Sky Dancers and Scooby-Doo! Mystery Incorporated) were selected as the studied samples from Gem Junior Channel. As a general conclusion of studying the discourse of this channel, "sociability" turned out to be the central signifier of the discursive order of the studied programs. This is while other peripheral signifiers such as “individualism”, “inter-sexual relations” (i.e. free, non-official and friendship-based relationships), ethical orientation, beauty and attraction (i.e. definition of free, half nude and body-revealing dresses) constitute the discursive system of the network within discursive order of feminine identity. Referring to official pre-revolution discourse, it was concluded that –despite the difference in central signifier of “conte