عنوان پایان‌نامه

ارزیابی اثرات ترافیک شهری بر کیفیت هوای شهر تهران (مطالعه موردی : خیابان ولیعصر )



    دانشجو در تاریخ ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی اثرات ترافیک شهری بر کیفیت هوای شهر تهران (مطالعه موردی : خیابان ولیعصر )" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73450;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 2083;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73450;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 2083
    تاریخ دفاع
    ۰۵ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    اکبر یاسیان
    استاد راهنما
    حسین محمدی

    در چند دهه اخیر مشکلات حمل و نقل در کلانشهر تهران، به صورت یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهری نمایان شده است که یکی از عواقب آن آلودگی هوا می‌باشد که خسارات وارده به اقتصاد ملّی ناشی از آن بالغ بر میلیاردها ریال است، به گونه‌ای که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد بیش از 80 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک یا همان وسایل نقلیه می‌باشد که در این بین نقش خودروهای سواری بیش از دیگر وسایل نقلیه بوده است. تحقیق حاضر به بررسی اثر ترافیک شهری بر کیفیت هوای خیابان ولیعصر تهران می‌پردازد. در تحقیق حاضر برای برآورد میزان انتشار آلاینده‌ها در هر قسمت از خیابان ولیعصر از فرمول ضریب انتشار استفاده شده است که به اطلاعاتی همچون، تعداد خودروها، شیب معبر، طول معبر، سرعت متوسط خوروها نیاز دارد. داده‌های مربوط به تعداد و سرعت متوسط خودروها حاصل مدل EMME/2 می‌باشد که از شرکت مطالعات جامع حمل و نقل تهران اخذ گردیده است. داده‌ها مربوط به ساعت اوج ترافیک صبح برای روز پاییزی سال 1392 می‌باشد. نتایج این بخش از تحقیق نشان می‌دهد که هرچند بین تعداد خودروها و میزان انتشار آلاینده‌ها رابطه معنی‌داری برقرار است، اما با توجه به این که مسیر انتخاب شده ( خیابان ولیعصر تهران) دارای معابری با طول‌های مختلف می‌باشد و اختلاف ارتفاع در طول مسیر به چشم می‌خورد و سرعت متوسط خودروها در طول مسیر متغیر می‌باشد و همچنین میزان انتشار آلاینده‌ها در شیب و سرعت‌های مختلف متفاوت است، تعداد خودروها به تنهایی نمی‌تواند سبب شود تا معبری از جهت تولید آلایندگی در رتبه نخست قرار ‌گیرد. رابطه بین سرعت متوسط و میزان انتشار آلایندها نشان می‌دهد که در سرعت‌های پایین میزان انتشار آلاینده‌ها همچون، منواکسید کربن، ذرات معلق، ترکیبات آلی فرار، دی اکسید گوگرد و متان بیشتر شده، ولی آلاینده اکسید نیتروژن برعکس دیگر آلاینده‌ها، در سرعت بالا میزان انتشار آن افزایش می‌یابد. در رابطه با شیب خیابان نیز مشخص شده است که میزان انتشار آلاینده‌ها در شیب‌های مختلف متفاوت بوده است. در معابری با شیب سربالایی میزان انتشار آلاینده‌های ناشی از خودروها بیشتر از دیگر شیب‌ها می‌شود و در مسیر مورد مطالعه معابری که میزان انتشار آلاینده‌های آنها بیش از دیگر معابر است(بدون لحاظ کردن مجموع معابر میادین پر تردد)، دارای مسیری دوطرفه هستند و شیب سربالایی- سرپایینی برای آن در نظر گرفته شده است. در بخش دوم با استفاده از مدل خرد آب و هوا (ENVI- met)، تأثیر عناصر جوی( سرعت و جهت باد، دما و غیره) در پراکنش آلاینده‌های منتشر شده در خیابان ولیعصر مورد بررسی قرار گرفته است که رابطه‌ای محسوس بین تجمع و پراکنش آلاینده‌ها با سرعت و جهت باد به چشم می‌خورد. بدین شکل که مکان‌هایی که در آن سرعت باد افزایش پیدا کرده است تا حدی با مناطقی که غلظت آلاینده‌ها در آنجا بالاست رابطه عکس دارد. همچنین جهت بادی که به سمت ساختمان‌ها و دیگر موانع هدایت شده است، پس از برخورد با مانع از سرعت آن کاسته شده و سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها شده است.
    Abstract
    In recent decade's transportation problems in Tehran, there has to be one of the biggest problems in the city which air pollution is one of the worst consequences of it that caused heavy damage to the national economy. Studies result in this area show that more than 80 percent of Tehran air pollution comes from the vehicle that the role of the private automobile more over other vehicles. This study examined the effect of urban traffic on air quality of Vali Asr Street, Tehran's. In the present study diffusion coefficient formula is used for estimating the emissions in every part of Vali Asr Street that needed some information such as the number of vehicles, slope of crossing, the length of road, and the average speed of vehicles. Estimate the number of vehicles that calculated by EMME/2 model, obtained from the comprehensive study of Tehran transport organization and the data, was gathered related to Peak hour of morning traffic for autumn 1392. The results of this section of the study show that although there is a significant relationship between the number of cars and amount of emissions, But given that chosen path (Vali Asr Street, Tehran) have different lengths and along the way there are height differences, And the average speed of vehicles is variable and also, amount of emissions on the variant slope and speeds is different, The number of cars alone cannot cause a path from amount of emissions stay on the first place. The relationship between average speed and emissions levels show at the low speeds, emission of CO2, aerosols, volatile organic compounds, sulfur dioxide, and methane has been an increase but unlike other pollutants, an amount of nitrogen oxide emissions at high-speed increases. In relation to the slope of the street is also known that the amount of emissions varied in different slopes which the emissions from cars in the uphill slope are greater than the other slopes. In the case study, the emissions of some path higher than other passageways, those have uphill- downhill slope with a two-way street. In the second section of the study, the impact of atmospheric parameters (such as wind speed and direction, temperature and etc.) has been examined by for dispersion of pollutants released in Vali-Asr street using the ENVI-met model. Model outputs indicated that a significant relationship between concentration and distribution of pollutants with wind speed and direction to be seen. Thus, the places where the wind speed has increased to some extent with the areas where there is a high concentration of pollutants in the is reversely related. Keywords: Air Pollution,Valiasr Street, Emission Factors, Urban traffic, Simulation.