عنوان پایان‌نامه

تدوین اصول معیارها و راهکارهای حصول به خیابان سرزنده مطالعه موردی کوی دانشگاه محور دسترسی کوی به پردیس مرکزی دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تدوین اصول معیارها و راهکارهای حصول به خیابان سرزنده مطالعه موردی کوی دانشگاه محور دسترسی کوی به پردیس مرکزی دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1568;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79375;کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1568;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79375
    تاریخ دفاع
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    فاطمه لک
    استاد راهنما
    اسماعیل صالحی

    امروزه توجه به بحث سرزندگی در نظام های مدیریت شهری، به ویژه سرزندگی در مکان های عمومی بسیار مهم بنظر می رسد. خیابان به عنوان اصلی ترین مکان عمومی یک شهر باید در راستای ارتقاء سرزندگی مورد توجه ویژه قرار بگیرد. در این مطالعه به بررسی معیارهای لازم جهت ارتقاء سرزندگی در فضاهای عمومی شهری (اختصاصاً در این پژوهش خیابان شهری) پرداخته شده است. با توجه به نظریه ها و تجربیات موجود در این زمینه، معیارهای نیل به سرزندگی در یک خیابان شهری شامل: ایمنی و امنیت عابران پیاده، منظر شهری، تنوع دسترسی ها، کیفیت عملکردهای موجود، تنوع و زیست محیطی می باشند. براین اساس شاخص های هرکدام از معیارها نیز مشخص شدند. از میان خیابان های شهر تهران محور دسترسی کوی دانشگاه تهران به پردیس مرکزی دانشگاه تهران که مسیر اصلی رفت و آمد دانشجویان می باشد، مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از روش AHP معیارها وزندهی شده و اولویت بندی شدند، سپس در ادامه با تهیه پرسشنامه و تحلیل و بررسی نتایج حاصل از آن در نرم افزار SPSS، تهیه عکس و مشاهدات میدانی منطقه مورد مطالعه، وضع موجود خیابان کارگرشمالی مشخص شد. براین اساس ضمن مشخص شدن کاستی های منطقه مورد مطالعه از نظر معیارهای سرزندگی و مشخص شدن معضلات و مشکلات موجود در این محور برای جامعه دانشجویان، راهکارهایی برای بالا بردن سرزندگی خیابان کارگر شمالی و ارتقاء کیفیت زندگی دانشجویان ارائه شده است.
    Abstract
    Nowadays, attention to the livablity of urban management systems, in particular livability in public places seems to be very important. In order to improve the livability level of a city, streets as the main public places should receive special attention. In this study, the criteria for enhancing the livability of urban public places (urban streets in this research) have been taken into consideration. According to the existing theories and studies in this field, the criteria required to achieve livable urban streets include: pedestrian safety, urban landscape, the diversity of access, quality of available functions, diversity and ecological criteria. Accordingly, the measures for each of the criteria were identified. Among the streets of Tehran, the main path of students' acces between University alley and central campus of University of Tehran, was studied. Using AHP, the criteria were weighted and prioritized, then the current situation of North Kargar street became clear by designing a questionnaire, analyzing the obtained results by SPSS software, examining photographs and field observations. Accordingly, along with identification of shortcomings of the area in terms of livability and students' difficulties in this path, some solutions were provided to enhance the livability of the path and to improve the quality of students' lives.