عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر بخشی برنامه آموزش ذهن اگاهی بر کاهش استرس والدین و افزایش رضایتمندی زوجین در مادران کودکان خودمانده



    دانشجو در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر بخشی برنامه آموزش ذهن اگاهی بر کاهش استرس والدین و افزایش رضایتمندی زوجین در مادران کودکان خودمانده" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 968;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82047;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 968;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82047
    تاریخ دفاع
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    سپیده کریمی
    استاد راهنما
    غلامعلی افروز

    هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه آموزش ذهن آگاهی بر کاهش استرس والدین و افزایش رضامندی زوجین در مادران کودکان خودمانده بود. جامعه ی پژوهش حاضر عبارت بود از تمامی مادرانی که دارای فرزند خودمانده بودند و به مراکز درمانی منطقه شش شهر تهران در سال94- 93 مراجعه کردند. به منظور نمونه گیری از نمونه گیری خوشه ای استفاده شد و تعداد 23 نفر از مادران دارای فرزند مبتلا به خودمانده که به کلینیک انتخاب شده ، مراجعه کردند، به صورت تصادفی انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. تعداد اعضای گروه آزمایش 8 نفر و تعداد اعضای گروه کنترل 15 بود.سپس آزمودنی های گروه آزمایش تحت آموزش استرس زدایی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند اما برای آزمودنی های گروه کنترل آموزشی صورت نگرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه ی استرس والدینی بری و جونز (1995) و پرسشنامه ی رضامندی زوجیت افروز (1389) بود. پس از جمع آوری اطلاعات، داده های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که که آموزش استرس زدایی مبتنی بر ذهن آگاهی موجب کاهش استرس والدین و افزایش رضامندی زوجین در مادران کودکان خودمانده در گروه آزمایش گردیده است.
    Abstract
    The present research was intended to study on the effectiveness of mindfulness training for the parents stress reduction and marital satisfaction increase. The society for research was selected from all mothers having autistic child that were attended the clinics in the region 6 of Tehran in years 93-94. The cluster sampling method was utilized and 23 mothers having autistic child were selected randomly. They were divided into 8 people experiment group and 15 people control group. The mothers in experiment group were trained by stress reduction via mindfulness training, but the mothers in control group were not trained. The Beri and jones parents stress questionnaire (1995) and Afrouz couple satisfaction questionnaire (1389) were used for data collection of this research. The research data was analyzed based on covariance analysis. The results indicated that stress reduction via mindfulness training will cause reduction of parents stress and increase of marital satisfaction for mothers having autistic child. Keywords: parents stress, marital satisfaction, stress reduction via mindfulness training